Martin Frič / Protektorát Čechy a Morava 1939 / 96 min. / HD file
Veseloher se mezi světovými válkami a za protektorátu vyráběly ročně desítky. Dodnes dokážou jejich dílčí fragmenty diváky rozesmát, jsou v nich uloženy jak v pomyslné pokladnici fenomenální herecké výkony, ale co naplat, smysl pro humor se mění a jako celek působí valná většina z těchto filmů zastarale. S výjimkou Fričova Kristiana.
Kristian vznikal v tíživé atmosféře prvních měsíců protektorátu Čechy a Morava, dokonce hrozilo, že nebude schválen do výroby, protože jde vlastně o adaptaci francouzské předlohy, úspěšné komedie Yvana Noého Christian. Nakonec byl už krátce po své premiéře (pouhý týden po prvních výstřelech druhé světové války) kritiky houfně označován nejlepší českou filmovou veselohrou a mezi těmi nejlepšími zůstává dodnes. V čem tedy tkví kouzlo tohoto zápletkou nikterak výjimečného snímku?
Předně - má až hollywoodský šmrnc, divadelní hru by v jeho původu neznalý divák nehledal ani náhodou. Příkladem budiž především úvodní fenomenální dvacetiminutová sekvence z Orient baru, která se svým strhujícím tempem a režijními nápady z kontextu soudobé československé komediální tvorby naprosto vymyká. Frič sám o sobě často hovořil jako o vášnivém filmovém diváku, který byl schopen ve svých učednických letech jít na nový Chaplinův film patnáctkrát za sebou a pak se s ostatními kluky od filmu několik večerů vášnivě přít o to, jak je možné to, co viděl, natočit. Z Kristiana je zřejmé, že si řemeslo tímto způsobem dokázal osvojit bezvadně, a to i beze škol.
K tomu je scénář na poměry meziválečné veselohry až nebývale logický, reálný a melancholický. Příběh ušlápnutého úředníčka Aloise Nováka, který uniká ze světa svého fádního manželství a zaměstnání jednou do měsíce tak, že se stane svůdcem a světákem, jenž prohýří večer v baru, kde oslní vždy jednu krásnou ženu, aby se do svého stereotypního světa domina a nudlí s mákem vždy vlastně rád vrátil, se změní v momentě, kdy se do jeho řečí jedna z nich skutečně zamiluje. A protože jde o ženu chytrou a ambiciózní, rozhodne se muže svých snů získat stůj co stůj. A lhostejno, že Kristian je jen pouhým snem, jak jejím, tak Lojzíčkovým.
A k tomu Frič vytěží naplno potenciál všech herců v hlavních rolích. Nový dostane šanci ukázat svůj talent na filmovém plátně v celé své šíři snad vůbec poprvé a v obou polohách své role podává strhující výkon, ale Adina Mandlová a Nataša Gollová mu ve svých rolích pouze nesekundují, jsou mu ve svých scénách naprosto rovnocennými partnerkami, ačkoliv každá představuje naprosto odlišný typ.
Aleš Říman