Chodník cez Dunaj / Miloslav Luther / ČSSR 1989 / 90 min. / 35mm
Baladický příběh dvou přátel na útěku se odehrává krátce po vzniku samostatného Slovenska a ustanovení protektorátu Čechy a Morava. Válečná road movie čerpá svou emocionální sílu a napětí z přesvědčivých hereckých výkonů a dramatického zápasu obou hrdinů za záchranu vlastních životů.
V roce 1983 natočil Miloslav Luther podle námětu Vladimíra Körnera televizní seriál o životě lékaře a filozofa Jána Jesenia Lékař umírajícího času. Ze spolupráce obou tvůrců později vzešly také dva celovečerní snímky pro kina, Chodník přes Dunaj a Anděl milosrdenství. První z nich, drama o počátcích protinacistického odboje, vznikl v koprodukci Slovenské televize a Slovenské filmové tvorby Bratislava. Luther v dobovém rozhovoru lákal na „lásku i dobrodružství, statečnosti i podlost, velké emoce i poutavý příběh“. Jako cílovou diváckou skupinu přitom vzhledem k věku ústřední dvojice vnímal mladší diváky.
Protagonisty epizodicky vystavěného příběhu jsou dva zaměstnanci pošty, lehkomyslný Slovák Viktor Lesa a úzkostlivý český Žid František Ticháček. Rok 1939 se chýlí ke konci, Československo bylo rozdělené na protektorát Čechy a Morava a samostatnou Slovenskou republiku. Mužům hrozí, že budou dopadeni a potrestáni gestapem. Jednak za sabotážní činnost, jednak za zastřelení tajného policisty. Dávají se proto na útěk. Přes Slovensko a Maďarsko se chtějí dostat až do Jugoslávie, kde se začíná formovat odbojová skupina. Během útěku potkávají hrdiny, zbabělce i oběti. Každá z postav se po svém vypořádává s atmosférou strachu, nedůvěry a udavačství a neexistencí spravedlnosti. Také pro protikladný ústřední pár se strastiplná cesta stává nejen zápasem o život, ale rovněž zkouškou odvahy, charakterů a schopnosti společně čelit násilí, které zas a znovu rozbíjí atmosféru pohody.
Na televizním festivalu v Monte Carlu byl film oceněn cenou monackého Červeného kříže, kterou uděluje monacký kníže dílům bojujícím za mír, myšlenky humanismu, toleranci a snášenlivost.
Martin Šrajer