Ashkal / Youssef Chebbi / Francie, Tunisko 2022 / 92 min. / 15 let / DCP
Kartaginské zahrady jsou čtvrtí budovanou pro potřeby pohlavárů někdejšího diktátorského režimu. Po revolučních událostech v roce 2011 se jejich výstavba přerušila. Až dodnes. Čtvrť znovu ožívá. Zdá se však, že měla dále spát. V prostorách stavby je totiž nalezena ohořelá mrtvola a tým dvou detektivů se ocitá v centru mysteriózního případu.
Film vyniká zejména minimalistickými kompozicemi točenými na filmový materiál, které jsou akcentací architektury efektní a esteticky působivé. Velké celky a brutalistní výjevy tu fungují téměř až hororově, betonové sloupy a kovové jeřáby působí jako tajemná spící monstra ukrytá mezi rozestavěnými ulicemi. Přestože se jedná primárně o kriminální film, střihové montáže mohou připomenout některé symfonie velkoměst, v nichž je důraz kladen zejména na prostředí jako samostatný charakter. Vše podtrhuje atmosférický zvukový design, který stojí na pomezí hudby a zvukové kompozice. Vrzavé ruchy, agresivní rány, stylizované zvukové detaily a nervózní syntezátory odrážející jinak tichou monstrozitu betonových staveb.
Pohyb postav je v neustálém dialogu s architekturou, která zpřítomňuje různé vrstvy společnosti, spjaté s třídou nebo vírou. Režisér dostal nápad k natočení filmu při své první návštěvě místa a následné úvahy nad příběhem již vždy probíhaly s ohledem na vybranou lokaci. Záměrem bylo vytvořit dojem postapokalyptického mikrosvěta, který je součástí většího fungujícího města na pozadí. Ashkal je film o člověku v prostoru, o prostoru v člověku. Jako by se ve vyprázdněných budovách pohyboval někdo neviditelný, snad i duchové uvěznění v minulosti. Prostředí se tu stává další postavou a budí paranoiu, jako by všechny pozorovala skrytýma očima.
Temný kriminální thriller, v němž se oheň i prostředí stávají výraznými aktéry, se inspiroval skutečnými událostmi, které se odehrály mezi lety 2010 a 2011 během arabského jara a vedly k zažehnutí revoluce. Byla ohořelá mrtvola obětí vraždy? Nebo za všemi událostmi stojí ještě něco úplně jiného a mystického? S každým dalším krokem přicházejí další a další otázky, zatímco postup vyšetřovatelů komplikuje zkorumpovaný policejní systém. Naleznou nakonec odpovědi?
Stanislav Pecháč