Jerzy Kawalerowicz / Polsko 1983 / 102 min. / DCP
Když v roce 1914 vypukne Velká válka, najdou v zájezdním hostinci Austeria, který vede starý Žid Tag, útočiště židovští uprchlíci, kteří se obávají pogromu. Podaří se jim přečkat první noc války? Filmovou adaptací stejnojmenného románu Juliana Stryjkowského přivolal Jerzy Kawalerowicz zpět zaniklý svět dávné Haliče.
Jerzy Kawalerowicz chtěl zfilmovat román Juliana Stryjkowského Austeria již v šedesátých letech, kdy kniha poprvé vyšla (1966). Tehdy to ale z politických důvodů nebylo možné. Komunističtí představitelé nejen že podobné prožidovské motivy ve filmové tvorbě neschvalovali, ale v roce 1968 dokonce zosnovali lživou antisemitskou kampaň. K této látce se tak mohl vrátit až ve svobodnější době – na počátku osmdesátých let po vzniku Solidarity. Svobodné období ale nemělo dlouhého trvání a film byl nakonec dokončen až v době, kdy v Polsku již panoval výjimečný stav. Austeria tak patří mezi nejpozoruhodnější snímky, které v tomto nešťastném období vznikly.
Jeho výjimečnost tvoří vedle sugestivní kamery Zygmunta Samosiuka a hereckého výkonu Franciszka Pieczky v hlavní roli zejména scénář. K práci na něm si režisér přizval nejen autora předlohy, ale rovněž skvělého scenáristu Tadeusze Konwického. Společně se jim podařilo odpovídajícím způsobem zpracovat nelehkou předlohu, v níž se reálný svět proplétá s tím metafyzickým. V reálné rovině se Kawalerowicz vrací do místa svého dětství, do Hvizdce, městečka východní Haliče, kde před válkou žili převážně Židé. V druhé rovině pak zobrazil ten moment historie, v němž zavedený řád nahrazuje řád nový, jenž zjevně nepovede k lepšímu.
Děj se odehrává záhy po vypuknutí první světové války. Na cestě do malého haličského městečka stojí zájezdní hostinec Austeria, který vede starý moudrý Žid Tag. Útočiště v něm najdou první židovští uprchlíci ohrožení kozáckým pogromem. Jsou tu chasidé-mystikové a náboženští fanatici, kteří si neuvědomují, co se kolem nich děje. Od tohoto barvitého kolektivu se výrazně odlišuje postava filozofujícího Taga, který si blížící se katastrofu uvědomuje. I když je plný skepse, obklopuje vřelostí a srdečností všechny, které jeho Austeria na noc přijala. Bohužel ale tuší, že s příchodem nového dne přijde i zkáza.
Petr Vlček