Gustavo Serena / Italské království 1918 / 65 min. / HD file
Snímek Lakomství je součástí nebývale ambiciózního filmového projektu Sedm smrtelných hříchů. Na vrcholu své kariéry jej produkčně zaštítila právě Francesca Bertiniová, jež si v Lakomství zároveň zahrála hlavní roli, přičemž svou hrdinku ztvárnila ve třech společensky i rozpoložením odlišných obdobích jejího života.
Sedmero celovečerních filmů vyrobených během pouhých dvou let, z nichž každý vyprávěl působivý morální příběh na zadané téma – s Bertiniovou v hlavní roli i v produkčním vedení celého projektu? Těžko výmluvněji demonstrovat historický význam Francescy Bertiniové, jejíž umělecká práce dalece přesahovala status dobové hvězdy. Šlo přitom o důmyslně vystavěná dramata, jak vidno právě ze symetrického Lakomství (uváděného u nás rovněž jako Lakomství: Utrpení Marie Lorini). Marie a Luigi se milují a plánují společnou budoucnost, leč oba mají ve svém okolí bezohledně chamtivou osobu. V Mariině případě je to teta, v Luigiho otec, a zatímco tetina lakota řídí sociální rovinu snímku, ta otcova určuje vypravěčskou, neb právě ona rozpohybuje tragickou zápletku. Její těžiště přitom představuje schéma trpící hrdinky, která navzdory vší své dobrotě klesá na společenské dno – a v jejímž příběhu tvůrci zrcadlí podobný a zároveň tak odlišný osud Assunty Spinové.
Lakomství je ovšem důležité nejen pro preciznost své konstrukce a sílu ústředního morálního tématu. Bertiniová na něm stejně jako v případě Assunty Spinové spolupracovala s Gustavem Serenou, přičemž ve volbě prostředků lze pozorovat překvapivé obměny filmového stylu. Ve vyprávění při skoro dvojnásobném počtu záběrů mnohem častěji spoléhají na nástřihy do detailnějších pohledů, jež jim umožňují vedle proxemiky a gestiky pracovat i s jemnější mimikou. Nevzdávají se nicméně ani členité inscenační hry v prostorové hloubce velkých celků. Především je ale Lakomství významné pro pochopení herecké škály samotné Bertiniové, jež v témže roce natočila i svůj zřejmě nejúspěšnější film Tosca (1918). Postavíme-li vedle sebe Toscu, Assuntu Spinovou a Lakomství, vyjeví se nám šíře jejího talentu, když vlastní pojetí herectví důsledně modifikovala ve vztahu k potřebám každého z projektů. V Lakomství se kupříkladu systematicky přesouvá od subtilního až civilního herectví k ornamentální hře exaltovaných gest, jak se mění souvislosti, v nichž se její Marie nachází.
Franzie
V roce 2021 debutovali albem Prvoroj, v řadách básnivých rockerů Franzie se ale sešli muzikanti s minulostí v kapelách jako Superego Kid nebo Nachttante. Hlas Veroniky Stříbrné je stejně určující jako neotřelá rytmika, jejíž preciznost nebrání silnému atmosférickému vyznění hudby. Debutové album vydal label Indies Scope, jeho záběr ale dalece překračuje jak brněnskou, tak indiekytarovou scénu obecně.
Radomír D. Kokeš