Miroslav Krobot / Česká republika 2022 / 89 min. / DCP
Mystifikační komedií Miroslava Krobota provází čtyřicetiletý herec Šnajdr. Z Prahy utíká od manželské krize do Olomouce, kde dostal nabídku na první režijní práci. Celý jeho život se rozpadá na kusy a stává se v přímém přenosu velkou improvizací bez jakéhokoli scénáře. Šnajdrovi se všechno propisuje přímo do připravované divadelní inscenace.
Herec Pavel Šnajdr je muž v krizi středního věku. Vztah s manželkou mu neklape, navíc ho věčně jenom uráží, že nic nedělá a kaboní se na ni. Šnajdr tak ani nečeká na návštěvu vztahového psychoterapeuta a s radostí přijímá nabídku zrežírovat svůj první divadelní kus v olomouckém divadle. Hodí se mu, že se na nějakou dobu odloučí od manželky a bude naopak bydlet se svojí oblíbenou babičkou, někdejší hereckou hvězdou. Při přípravách představení postupně poznává řadu lidí v divadle, kteří se mu chtě nechtě propisují do výsledné divadelní hry.
Pokud je na Velké premiéře něco specifického, je to její práce s mystifikací – a to nejen diváka, ale také samotných postav mezi sebou, různými způsoby a různými směry. Šnajdr se rozhodne pro olomoucké divadlo připravit zčásti improvizované představení, které se zároveň týká prostředí, v němž vzniká. S babičkou tak běžně hrají krátké scénky, u nichž leckdy není jasné, zda postavy repliky myslí vážně, anebo jsou „v roli“. Stejně neprůhledný je vztah ústřední dvojice navenek. Krobotova novinka tematizuje vyhoření a únik do bláznovství, který jako jediný umožňuje všechno přežít. Brilantní herecké výkony Ivy Janžurové v roli excentrické babičky a Pavla Šimčíka v roli věčně zaseklého Šnajdra doplňují Klára Melíšková nebo Iva Pazderková.
Snímek plynule navazuje na režijní počiny Miroslava Krobota a pracuje s tématy jeho předchozích děl. Krobot se narodil na severní Moravě a do rodného kraje se kromě Velké premiéry vrátil také ve starší Díře u Hanušovic (2014). Nejnovější snímek také pracuje s motivem vážné hudby, což rozpracoval už v Kvartetu (2017), divadelní prostředí zase vykreslil v televizním seriálu Zkáza Dejvického divadla (2019). Ostatně s ansámblem tohoto pražského divadla spolupracuje dlouhodobě a rozpracovává jeho osobitou poetiku, spočívající mimo jiné právě ve schopnosti mystifikace, manipulace s divákem, černého a absurdního humoru a sebeironie.
Jakub Kos