Jiří Krejčík / Československo 1947 / 93 min. / HD file
Film reflektuje citlivou kapitolu českých dějin, kterou je dosídlování pohraničí po druhé světové válce. Činí tak na půdorysu příběhu několika postav, jež přicházejí do zdánlivě bukolické vsi. Děj ozvláštňuje kriminální zápletka a snaha o komunitní spolupráci venkovanů. Film vyniká obrazovou a hereckou autentičností.
Film patří k nemnoha českým snímkům, které věrohodně reflektovaly situaci na vysídleném pohraničním venkově už v době, kdy tato oblast procházela hospodářským a sociálním otřesem daným odchodem velké části původního německy mluvícího obyvatelstva. Je to dáno jednak uměleckými schopnostmi režiséra a filmového štábu (včetně filmového architekta Rudolfa Lukeše) a jednak též civilním hereckým ztvárněním postav příběhu v podání řady zkušených českých herců. Mezi nimi vynikají například Bohuš Záhorský, který ve filmu ztvárnil figuru zvídavého dědy, nebo Antonín Holzinger v roli hostinského. V roli zlatokopeckých hejsků zde zaujmou Karel Effa a Lubomír Lipský.
Děj filmu je nesen především příběhem rodiny pražského zelináře, který jako první přijíždí do vysídlené pohraniční vsi, aby se vzápětí a poněkud proti své vůli stal předsedou místní samosprávy. První novorolníky následují další skupiny různě zkušených dosídlenců, kteří mají tu více, tu méně pozitivní úmysly s nově nabytým majetkem. Vedle kriminální zápletky zavraždění správce místní pily je pro film typická tematická linka naznačující nástup budovatelských schémat. V tomto filmu jsou však kolektivistické motivy prezentovány v jemnějších konturách sousedské žňové výpomoci. Zaujme i otevřená kritika fungování poválečné státní byrokracie. Naopak nepřekvapí důstojné podání role příslušníků zemské policie, kteří dohlížejí na nastolování pořádku ve zdivočelém kraji.
Film vznikal v relativně svobodném tvůrčím období ještě před rokem 1948. V tomto ohledu je cenné zejména autentické zachycení života a charakteru malorolníků s řadou detailů odkazujících k venkovské realitě předkolektivizačního období. Například řada religiózních motivů svědčí o tom, že tvůrcům se oproti éře nastupujícího socrealismu dařilo v předúnorové státní kinematografii hodnověrně ztvárňovat venkovskou realitu.
Petr Slinták