Bringing Up Baby / Howard Hawks / USA 1938 / 102 min. / Blu-ray
Bláznivá, šílená, výstřední. Traduje se, a to v nejlepším smyslu slova, že tato komedie díky své okouzlující absurditě snad musela být počata v ústavu pro choromyslné. Dějová linie – pes excentrické dědičky ukradne vzácnou dinosauří kost – vytváří dokonalý prostor pro takřka zběsilý souboj pohlaví.
Dramaturgové společnosti RKO doporučili povídku Hagar Wildeové ke zfilmování, protože nabízela „rozpustile šprýmovné dialogy a nekonečné možnosti dalších komediálních komplikací“, i když přítomnost exotické šelmy v ději skrývala pro filmovou produkci potenciální problém.
Příběh je postaven na snaze velmi excentrické dědičky Susan Vanceové získat za manžela plachého a nemotorného paleontologa Davida Huxleyho, jemuž její pes ukradne a zašantročí důležitou kůstku potřebnou k dokončení kostry dinosaura. David následuje Susan na její farmu v Connecticutu, kde se ocitá v neuvěřitelné smršti bláznivých incidentů: na scéně se objeví leopard, který si oblíbil píseň „Nemohu ti nabídnout nic jiného než lásku“, Susan napodobuje gangsterskou milenku, úctyhodná teta zastihne Davida v ženském negližé, divoký leopard uprchlý ze zoo je zaměněn za toho ochočeného… Bláznivý chaos jako by neměl konce. Role Susan byla od samého začátku určena pro Katharine Hepburnovou, jež také smluvně „patřila“ RKO. Ta dosud ve vyloženě screwballové komedii nehrála, a tak měla problém trefit se do správné stylizace a silně přehrávala. Hawks se jí marně snažil vysvětlit, že velcí komici nedělali směšné grimasy, že zůstávali vážní a jejich humor vznikal z toho, co se jim dělo. Hepburnová pochopila, až když jeden z kolegů imitoval její hysterický projev. Cary Grant zpočátku pochyboval o své schopnosti hrát intelektuála, stačilo ho ale nasměrovat na charakteristický projev dychtivého, ale poněkud nemotorného hrdiny s brýlemi v podání Harolda Lloyda.
Hawksova Leopardí žena příznačně rozehrává genderový souboj s převrácenými stereotypy rolí v sexuálních konfliktech, které jsou sice vybojovány, nicméně ani happy endem nejsou úplně vyřešeny.
Výsadní postavení Leopardí ženy v souvislostech komediálního žánru klasického období spočívá až v extrémním využití screwballové stylistiky. Snad proto byl snímek přijat diváky méně nadšeně, než se čekalo, ikonou se stal až po uvedení v televizi koncem 50. let a v průběhu 60. let. Tehdy viděly nové generace v Hepburnové s Grantem dokonalý screwballový pár.
Věroslav Hába