Broken / Rufus Norris / Velká Británie 2012 / 90 min. / 15 let / DVD
Jedenáctileté Skunk se rozpadá svět. Její důvěra v dospělé a spravedlnost se postupně hroutí. Na konci jedné slepé britské ulice si každé špatné rozhodnutí vybírá svou daň. Děti tu předčasně vstupují do světa dospělých. Jen si toho jejich rodiče nejspíš ještě nevšimli. Mají totiž svých starostí dost.
Adaptace románu Daniela Claye je celovečerním filmovým debutem britského režiséra Rufuse Norrise, ale i začínají herečky Eloise Laurenceové, vybrané v konkurzu z dalších osmi set padesáti dívek. Norris se zkušenostmi s režírováním operního divadla a muzikálů vytváří audiovizuálně podmanivý zážitek, především ve spolupráci s kameramanem Robem Hardym nebo kapelou Blur Damona Albarna, která soundtrack filmu autenticky propojuje s vokály mladičké hrdinky Skunk.
V sociálně-kritickém Rozbitém světě se příznačně rozbíjejí i pravidla fikčního světa. Počáteční řád, motivovaný například pravidelnými testy krve diabetičky Skunk, je postupně narušován a vyprávění se stává nelineárním a zčásti fragmentovaným – vyznačuje se tematickými kontrapunkty, změnou vypravěčských hledisek nebo přechody mezi sociálním a magickým realismem. Destrukce se objevuje ve všech aspektech, a to nejen v doslovné rovině na vrakovišti, ale i v rovině emocionální při konfrontaci dětských postav s chybami rodičů. Režisér svůj debut příznačně umisťuje do slepé ulice, kde se postavy potýkají s determinujícími důsledky svého chování. Stávají se oběťmi chyb, které se generačně odvíjejí už celá staletí. Zřejmě proto Norris přistupuje ke každé postavě se stejnou empatií a nesnaží se zlo zjednodušovat a démonizovat.
Záměrnou roztříštěností připomíná Rozbitý svět prvky coolness dramatiky, černým humorem některé rysy tvorby Martina McDonagha a svým důrazem na sociální realismus zase filmy Andrey Arnoldové. Snímek stojící za pozornost i díky přesným hereckým výkonům Tima Rotha a Cilliana Murphyho se mimo jiné probojoval do nominací na Objev roku v rámci Evropských filmových cen nebo do sekce Golden Camera na festivalu v Cannes. Kombinace sociálního a magického realismu, tragédie i humoru vytváří jedinečnou atmosféru, která divákům pronikne pod kůži.
Stanislav Pecháč