Agnieszka Hollandová / Česká republika, Polsko, Slovensko, Irsko 2020 / 118 min. / DCP
Životopisné drama Šarlatán sleduje postavu léčitele Jana Mikoláška. Producenti se rozhodli pro režii oslovit renomovanou tvůrkyni Agnieszku Hollandovou, která s Českem pravidelně utužuje vazby – její minisérie Hořící keř (2013) vyhrála 11 Českých lvů.
Jan Mikolášek žije na maloměstě v obrovské vile, kde ubytovává i svůj personál. Jeho jméno je pojem. Před vilou každý den stojí desítky zákazníků, kteří věří, že jim Mikolášek pomůže vyléčit se z nemoci. Po smrti prezidenta Antonína Zápotockého, kterého léčil, je ale trnem v oku komunistickému režimu. Díky prošetřování Mikoláškova případu diváci pronikají do hluboké minulosti, ve které Jan objevil svoji zázračnou moc, a zároveň se celým dílem prolíná tematika homosexuální orientace a víry v Boha.
Snímek staví na hereckém výkonu Ivana Trojana, pro něhož byl dle vlastních slov Mikolášek nejtěžší rolí kariéry. Scenárista Marek Epstein totiž vytvořil mimořádně plastickou postavu, ke které si diváci budují ambivalentní vztah. Na jednu stranu sledují léčitelovu dobročinnost, na straně druhé sklony k násilí. Také konformnost vůči komunistům a nacistům utváří rozporuplný a těžce uchopitelný charakter. Mladší verzi léčitele energicky ztvárnil Trojanův syn Josef. Fragmentární vyprávění sjednocuje skvělá kamera Martina Štrby, která pro každé období příběhu vždy volí jinou barevnou paletu, avšak po celou dobu využívá protisvětla. S důslednou režií Agnieszky Hollandové je Šarlatán ukázkou poctivého filmového řemesla, námětem se vracející k (převážně) neznámé historické postavě, ale také zručně uchopující českým filmem postupně objevovanou tematiku homosexuality. Podobně jako v MY 2 (2014) Slobodanky Radun, Furiantovi (2015) Ondřeje Hudečka nebo Herci (2020) Petera Bebjaka se s ní pracuje jemně a lidsky, bez bagatelizace. Šarlatán v souvislosti s křesťanskou vírou téma dokonce prohlubuje.
Původně měl být Mikoláškův příběh zpracován úplně jinak. S námětem přišel Martin Šulc, jeho prasynovec. Záměrem bylo natočit dokument – v látce ale dramaturg Jaroslav Sedláček spatřil námět na celovečerní drama. Režie byla nabídnuta světoznámé režisérce Agnieszce Hollandové, která vystudovala v 60. letech FAMU. Na začátku své kariéry byla asistentkou Krzysztofa Zanussiho, postupně začala natáčet sama. Pracovala v západním Německu, Francii nebo Americe. Věnuje se filmu i seriálu – natočila například několik epizod slavného Domu z karet (House of Cards, 2013–2018) s Kevinem Spaceym. Její dílo objelo celý svět, na kontě má nominace na Oscary, BAFTU či Evropské filmové ceny. Mnoho filmů uvedla na Berlinale, stejně jako Šarlatána.
Jakub Kos