La città delle donne / Federico Fellini / Itálie, Francie 1980 / 140 min. / 15 let / DCP
„Všechny ženy jsou krásné,“ napsal Federico Fellini na feministický transparent ve fantaskní satiře, která hovoří symbolickou řečí snů. V subjektivně zašifrovaném leporelu se v roli sukničkáře, jenž se ocitl na horké půdě ženského kongresu, po letech znovu objevil Marcello Mastroianni.
Nápad natočit Město žen se zrodil během římského setkání Federika Felliniho se švédským kolegou Ingmarem Bergmanem. Z projektu, který měli společně režírovat, sice sešlo, k námětu se ale italský tvůrce po více než deseti letech vrátil. Několikrát odkládané a přerušované natáčení provázely značné komplikace i tragické události. Předznamenala je náhlá smrt Felliniho nejbližšího souputníka skladatele Nina Roty, jenž zemřel v dubnu roku 1979 pouhé tři týdny před tím, než padla první klapka.
Před kameru se po sedmnácti letech, které uplynuly od premiéry filmu Osm a půl, naopak vrátil jiný Felliniho neodmyslitelný spolupracovník – Marcello Mastroianni. Šestapadesátiletý herec v Městě žen ztvárnil prošedivělého profesora Snàporaze, který si kvůli krásné neznámé pasažérce nechá ujet vlak a následně se ocitne v hotelu, kde právě probíhá feministický kongres.
Některé jeho účastnice vzývají svoji vagínu, jiné odsuzují sociokulturní útlak patriarchální společnosti. Dvě polonahé showgirls svádějí Snàporaze, maskované teroristky ho ale stavějí před ženský tribunál. Z mlsného chlípníka se tak stává trýzněný štvanec.
Fantaskní satira, ve které Fellini prozkoumává své snové prožitky, je poskládána z pásma groteskních, extravagantních i obskurních epizod. V nich ženatý sukničkář sjíždí tobogán erotických vzpomínek a zároveň je konfrontován s archetypy žen různého věku, tváří, tvarů i povah.
K psychoanalytickým výkladům vybízející příběh je barvitým souhrnem Felliniho důvěrně známých motivů či situací, objevujících se v dřívějších filmech Osm a půl, Roma (1972) nebo Amarcord. Jejich ozvěny jsou však v explicitnější podobě zasazeny do zcela nových společenských kontextů. V nich se počáteční okouzlení opotřebovaného muže, jenž je obklopen tak jako za „starých časů“ houfy mladších žen, záhy proměňuje ve zmatek, paniku a zděšení, neboť jejich radikální revoltě nerozumí.
Šedesátiletý režisér se v „šaškovské baladě“, jak Město žen jednou charakterizoval, nevysmívá jen militantním feministkám nebo falokratickým alfa samcům, ale také sám sobě.
Tomáš Seidl