Jiří Menzel / ČSSR 1980 / 94 min. / DCP
Úzkoprsý správce prvorepublikového pivovaru má rád pořádek a řád, zatímco jeho okouzlující manželka dychtivě miluje všechno, co je nepředvídatelné a nebezpečné. Idylická adaptace předlohy Bohumila Hrabala se odehrává v čase „postřižin“: zkracují se vzdálenosti, sukně i vlasy paní správcové.
Vzpomínkovou novelu Postřižiny, napsanou v roce1970, označil Bohumil Hrabal za „grafikon poetičnosti“ životů jeho matky, otce a strýce. Z těchto slov vycházel ve své stejnojmenné adaptaci režisér Jiří Menzel. Bylo to pro něj – po povídce Smrt pana Baltazara z filmu Perličky na dně (1965), oscarové celovečerní prvotině Ostře sledované vlaky (1966) a trezorové tragikomedii Skřivánci na niti (1969) – čtvrté, nikoli poslední setkání s Hrabalovým dílem.
Starosvětská komedie se odehrává v prvorepublikovém českém městečku. Akurátní správce pivovaru Francin (Jiří Schmitzer) se potýká s nedůvěrou správní rady i se ztřeštěnými skotačinami své milované a milující manželky Maryšky (Magda Vášáryová). Když za ním nečekaně přijede jeho živelný a „nelidsky“ hlučný bratr nazývaný strýc Pepin (Jaromír Hanzlík), ustálený chod rodiny i pivovaru se začne hroutit…
Sled humorných epizod místy inspirovaných němou groteskou oživuje nostalgické kouzlo archaických aparátů, tradičních řemesel i voňavých zabijačkových pochoutek. Pastelové obrazy zalité měkkým světlem, které vykresluje kamera Jaromíra Šofra, umocňují idylickou retro atmosféru.
Bohumil Hrabal, který se podílel na scénáři, nezastíral, že si jako Maryšku nedovedl představit žádnou herečku. Po setkání s Magdou Vášáryovou, která ke snídani dokázala vypít pivo se stejným požitkářstvím jako jeho maminka, však pochopil, že právě ona bude ta pravá.
Slovenská herečka je jako slunce, kolem nějž a za nímž se ve filmu všichni otáčejí. Nezapomenutelné jsou scény, ve kterých se zářícím úsměvem jede na bicyklu a za ní vlají dlouhé zlaté kadeře, po ránu si labužnicky vychutnává dva přírodní řízky a zapíjí je májovým ležákem nebo se za mihotavého svitu petrolejové lampy koupe v dřevěné pivovarské kádi.
Na Hrabalovu prózu svými názvy odkazují postřižinská piva z Nymburka, kde spisovatel vyrůstal, avšak adaptace se tam nenatáčela. Stylové kulisy filmařům poskytl tehdy uzavřený pivovar v Dalešicích, na jehož komín vystoupají v jedné z nejikoničtějších scén Maryška se strýcem Pepinem.
Tomáš Seidl