Deliverance / John Boorman / USA 1972 / 109 min. / 18 let / DCP
Čtveřice podnikatelů z Atlanty se vydává do nedotčené appalačské přírody, aby na kánoích sjela divokou řeku, která má zanedlouho nenávratně zmizet pod hladinou velké přehradní nádrže. Pohodové víkendové „dobrodružství“ se však pro účastníky postupně mění v nelítostný zápas o holý život.
Britský režisér John Boorman se v Hollywoodu uvedl velmi povedeným neonoirovým thrillerem Bez okolků (Point Blank, 1967), ale po komerčním nezdaru komorního válečného dramatu Peklo v Pacifiku (Hell in the Pacific, 1968) se zase vrátil do Anglie. Jeho třetí americký snímek Vysvobození mu přinesl mimořádný úspěch u diváků, zato se setkal s výrazně méně kladnými kritickými ohlasy, neboť ne všichni doboví recenzenti (včetně renomovaných jmen, jako Vincent Canby nebo Roger Ebert) byli ochotní film přijmout jako alegorii s hlubším podtextem. Teprve s odstupem času se objevily obsáhlejší rozbory, které pod vnější vrstvou dobrodružného snímku o přežití odkrývaly i jeho podhoubí, posouvající příběh do existenciální roviny a zjevně odkazující k válce ve Vietnamu.
Americký jižanský básník James Dickey vydal první a nejlepší ze svých tří románů Vysvobození v roce 1970 (česky vyšel až v roce 2011). Autor ho po bouřlivých diskusích s Boormanem přepsal do scénáře a také vytvořil epizodní figurku šerifa v závěru filmu. Na začátku o čtyřech protagonistech nic nevíme, ale s postupným odvíjením příběhu se seznamujeme s chlapáckým, sportovně založeným Lewisem, přemýšlivým Edem, změkčilým Bobbym a nenápadným introvertem Drewem. O jejich pracovním nebo rodinném životě se nedozvíme prakticky nic.
Studio Warner Bros. původně chtělo mít ve filmu alespoň dvě hvězdy, což se ukázalo být finančně neprůchodné, a tak Boorman nakonec Vysvobození obsadil podle svého. Jon Voight i Burt Reynolds už měli filmové zkušenosti s většími rolemi, ale Ned Beatty a Ronny Cox stáli před kamerou poprvé. Všichni ze své účasti na filmu profitovali, nejvíc Burt Reynolds, který se díky němu stal jednou z nejpopulárnějších hvězd sedmdesátých a osmdesátých let. Ani po více než půlstoletí neztratilo Vysvobození nic ze své působivosti, především kvůli přesvědčivým hereckým výkonům, mistrnému gradování napětí a brilantní práci kameramana Vilmose Zsigmonda.
Michael Málek