Gabriel Abrantes, Daniel Schmidt / Brazílie, Francie, Portugalsko 2018 / 92 min. / DCP
Nejbizarnější dílo (nejen) letošní sekce Terra festivalis. Film atakující portugalského národního hrdinu Ronalda skrze vyšinutý příběh fotbalové superstar, která se po selhání na mistrovství světa zaplete do uprchlické krize, genetického inženýrství a nacionalistických zájmů.
„Příběh filmu je smyšlený. Jakákoli podobnost se skutečnými osobami, místy, produkty nebo obřími štěňátky je čistě náhodná,“ upozorňují titulky filmu Diamantino hned na úvod. Snímek je nádherně pošahané a žánrově nezařaditelné dílo kombinující science fiction a politickou satiru, queer thriller a béčkovou komedii s analytickými postřehy o modlách současné společnosti. Diamantino Matamouros je fotbalový bůh, uctívaný v celém Portugalsku. V podání Carlota Cotty (na LFŠ je herec k vidění také při jedné ze svých spoluprací s režisérem Miguelem Gomesem, ve filmu Évonprs deníky) maximálně připomíná fotbalovou pýchu Realu Madrid i Portugalska Cristiana Ronalda.
Vždy když Diamantino převezme míč a vydá se na branku, tak svět zmizí, vše se mu ponoří do lahodné růžové mlhoviny, připomínající cukrovou vatu, ze které vykukují jen olbřímí chlupatá štěňátka. A akce skončí gólem. Zdá se, že fotbalová superstar vlastně nemá v hlavě ani nic moc jiného. To je jen začátek avantgardní podívané. Každý ale jednou selže a Diamantina tato nepříjemnost potká právě při klíčové penaltě na mistrovství světa. Padlého anděla obklopují reklamní billboardy, které nafotil, ale proklíná ho celý národ, i jeho bezcitné sestry dávají nepokrytě najevo své opovržení. Diamantino se topí v dříve nepoznané samotě a pochybách o sobě samém. Rozhodne se adoptovat uprchlickou dívku s tím, že nebude sám a potěší své fanoušky. Zároveň se stává předmětem bizarního vědecko-nacionalistického výzkumu za účelem naklonování, rozmnožení a zvýšení síly a sebevědomí celého národa.
Film měl světovou premiéru v roce 2018 v rámci Týdne kritiky (Semaine de la critique) v Cannes a sklidil patřičný ohlas pro svoji směs žánrové nepředvídatelnosti, komediální nápaditosti a stylistické přepjatosti. Pro režisérsko-scenáristickou dvojici Gabriel Abrantes a Daniel Schmidt, oceňované tvůrce krátkých filmů, videoklipů ad., se jednalo o několikátý společný film, ale první snímek s celovečerní stopáží.
Pavel Sladký