Easy Rider / Dennis Hopper / USA 1969 / 95 min. / DCP
Wyatt a Billy si po úspěšném kšeftu s drogami koupí silné motorky, zbylé peníze schovají do nádrže a vydají se z Los Angeles do New Orleansu na karneval. Na své cestě fotogenickou krajinou amerického jihozápadu potkávají různé lidi, až se jim okázalá demonstrace svobody nakonec stane osudnou.
Peter Fonda i Dennis Hopper se v rámci Hollywoodu uplatnili jako herci a v druhé polovině šedesátých let pracovali pro nezávislou společnost American International Pictures. Herecká účast ve snímku scenáristy Jacka Nicholsona a režiséra Rogera Cormana Trip (The Trip, 1967), který líčil zkušenosti frustrovaného reklamního režiséra s LSD, je přivedla na myšlenku realizovat společný motorkářský film. Po různých peripetiích pro něj našli pochopení u malé společnosti Berta Schneidera a Boba Rafelsona, která působila pod křídly Columbia Pictures. Studio do výroby laciného snímku prakticky nezasahovalo, ale svou sílu ukázalo až později. Po premiérovém uvedení v soutěži prestižního MFF v Cannes uvedla Columbia Bezstarostnou jízdu v červenci 1969 do amerických kin s tajemně znějícím, ale účinným sloganem „Muži jeli hledat Ameriku, ale nikde ji nemohli najít“. Výsledkem byl zcela nečekaný hit.
Bezstarostná jízda se od běžné hollywoodské produkce odlišovala snad úplně vším. Oslovila především mladou generaci jak svým příběhem, v jehož centru stojí dva antihrdinové vymezující se proti establishmentu, tak i formou, která akcentuje hereckou improvizaci a k dokreslení příběhu a jeho atmosféry využívá soudobou rockovou muziku. Ve filmu mj. znějí skladby skupin Steppenwolf, Byrds, Electric Prunes či Jimiho Hendrixe a Rogera McGuinna. A nesmíme zapomenout ani na výrazný podíl dvou umělců na začátku kariéry, kameramana maďarského původu Laszla Kovacse a střihače Donna Camberna. Ve vedlejší roli opileckého právníka George Hansona exceluje Jack Nicholson, který se v následujících letech stal jednou ze stěžejních tváří Nového Hollywoodu.
V našich kinech se Bezstarostná jízda nesměla hrát, i když byla na počátku sedmdesátých let už připravená do distribuce (včetně otitulkovaných kopií). K její české premiéře došlo v Praze až o více než čtvrtstoletí později, v březnu 1995 za osobní účasti Dennise Hoppera.
Michael Málek