David Maysles, Albert Maysles, Charlotte Zwerinová / USA 1970 / 91 min. / DCP
Slavná britská rocková skupina Rolling Stones zakončila 6. prosince 1969 svoje americké turné koncertem na Altamontském automobilovém závodišti nedaleko kalifornského města Tracy v okrese San Joaquin. Na koncertě, kde se neplatilo vstupné a jehož ochranou byli výměnou za pivo pověřeni motorkáři Hell’s Angels, byl zabit člověk.
V roce 1969 se na americké půdě pořádaly dva významné rockové koncerty, jichž se zúčastnily statisíce lidí. Oba byly zaznamenány štáby filmových dokumentaristů. Zatímco první z nich, který se konal v polovině srpna nedaleko Woodstocku ve státě New York, vešel i přes nepřízeň počasí do historie jako oslava skvělé hudby, ten druhý poznamenala tragická událost.
Tým dokumentaristů vedený bratry Mayslesovými a Charlotte Zwerinovou mapoval poslední dny amerického turné Rolling Stones, které vyvrcholilo právě na závodišti Altamont Speedway. Podle původního plánu měli natočit tradiční koncertní film a prostříhat ho záběry z příprav a zákulisí koncertu, scénami ze studiového nahrávání skupiny v Alabamě, z fotografování na přebal jejich posledního živého alba a také záběry z koncertu v newyorské Madison Square Garden, který se odehrál na konci listopadu. Násilná epizoda v Altamontu, kterou se podařilo jednomu z kameramanů zachytit, však celou koncepci zbořila a logicky se dostala do centra pozornosti dokumentaristů. Jako předzvěst budoucího násilí se tu např. objevilo napadení zpěváka Martyho Balina ze skupiny Jefferson Airplane, která plnila roli předskokanů. Dokument Gimme Shelter (nazvaný podle úvodní písně studiového alba Let It Bleed, které Rolling Stones vydali těsně před koncertem) vzbudil řadu kontroverzních reakcí a na oprávněné uznání musel čekat dlouhá léta. Dnes už není pochyb o tom, že je to nejenom jeden z nejlepších rockových dokumentů, jaký kdy byl natočen, ale také jedinečný portrét své doby.
V rozsáhlém týmu kameramanů a zvukařů objevíme i některá známá jména, mj. Haskella Wexlera, který se těsně předtím proslavil politicky laděným dokumentem Medium Cool (1969), a George Lucase nebo jeho spolužáka z filmové školy, zvukového kouzelníka Waltera Murche. S postprodukcí jim ve svém novém sanfranciském filmovém studiu Zoetrope osobně pomáhal Francis Ford Coppola.
Michael Málek