Tomáš Bojar / Česká republika 2022 / 83 min. / HD file
Společný projekt uznávaného dokumentaristy Tomáše Bojara a talentovaného střihače Šimona Špidly vypráví o strhujících osudech dvojice mladých československých letců Františka Fajtla a Filipa Jánského. Činí tak montáží dobových archivních záběrů, mistrným ozvučením a osobními vzpomínkami a postřehy obou pilotů… Good Old Czechs je audiovizuálně podmanivé prolnutí malých a velkých dějin, svědectví o poetičnosti zamračeného nebe, banální všednodennosti i totální zkáze.
„Místní se nás ptali, jestli jsme z Belgie, z Francie, nebo odkaď. ‚We are from Czechoslovakia,‘ říkáme jim. A jeden Angličan na to hned povídá: ‚Good old Czechs!‘ V davu se to pak šířilo jako úplná infekce. ‚Good old Czechs, good old Czechs,‘ volali na nás všichni, i když asi sotva věděli, kde nějaký Československo vůbec leží.“
Když se tvůrci rozhodli oživit a divákům předestřít spletité životní příběhy Fajtla a Jánského, jejich cestu z okupovaného Československa přes Francii, Británii, Orient a Sovětský svaz zpátky do osvobozené Prahy, stáli před nelehkým úkolem. Jak se nenechat lapit do pasti konvenčních a neosobních naučných dokumentů, vyhnout se fádnosti a rutině? Jak se vyjádřit autorsky a divácky vstřícně zároveň?
Kostru snímku tvoří dvojice střídajících se osobních výpovědí. Povahově odlišní letci se stávají vypravěči s nemalým literárním citem. Přirozeně a poutavě líčí své válečné cesty, pozorují a s úšklebkem glosují vše, co se kolem nich odehrává. Sugestivně popisují své emoce, místa a místní, všímají si společenských a kulturních rozdílů. Válka se odehrává tady a teď, velké bitvy však ustupují civilnosti, výjevům běžného dne. Pečlivě vybrané a kreativně sestříhané záběry pocházejí ze zhruba patnácti archivů po celé Evropě. Ve zvukové stopě zní dotočené i autentické dobové zvuky a ruchy, z nichž slovenský hudebník a beatmaker Stroon vytvářel abstraktní zvukové plochy.
Skloubením subjektivní civilnosti, důmyslně manipulované archivní materie a autorské kuráže vzniklo ojedinělé audiovizuální dílo, které svou působivostí v tuzemsku jen stěží najde sobě rovného. A mimo jiné příkladně demonstruje nenahraditelnost velkého plátna a špičkového zvuku.
Jaroslav Cibulka