Ivo Novák / ČSSR 1962 / 103 min. / HD file
Mladý inženýr Ondřej Kubata přijíždí do vesnice v pohraničí spravovat malé zemědělské družstvo. Setkává se zde s realitou socialistického hospodaření – všeobecným nepořádkem podporovaným okázalou nečinností většiny zaměstnanců, jejichž jedinou motivací je ukrást si něco pro sebe. Postupně si dokáže získat srdce vesničanů, najde si ale mezi nimi i nepřátele na život a na smrt…
Jestliže anotace Procházkova příběhu působí na první pohled jako klasické budovatelské drama, provedení může být pro laika zcela nečekané. Stejnojmenná novela se stala v roce 1960 vlajkovou lodí nově vzniklé edice Československého spisovatele Život kolem nás, jež si kladla za cíl skutečně realistickou reflexi aktuálních námětů. Procházka již v knižní podobě Zelených obzorů dokáže svému čtenáři oproti klasickým schématům angažované prózy nabídnout skutečné konflikty a hrdiny, jejichž charaktery (až na čestné výjimky postav funkcionářů, které se mu prozatím polidštit nepodařilo) nešustí papírem. Filmové provedení uvedené do kin o dva roky později účinek předlohy ještě umocňuje a dokazuje, že i angažovaný námět lze ztvárnit životně a plnokrevně.
Režisér Ivo Novák (po Štěňatech, 1957, šlo teprve o druhý samostatný film tohoto věčného asistenta režie, který se na Barrandově objevil jako elév už před válkou) překvapivě suverénně inscenuje ústřední konflikt, společně s Procházkou ve scénáři využívají fragmentarity výchozího textu, navíc jej zbavují zbytečných epizod a odboček, aby co možná nejvíce vyniklo ústřední téma konfliktu ideálů s reálným světem a následné Ondřejovy osobní krize. Novákova stylizace se opírá o lyrizovanou kameru Václava Hanuše, která společně s emotivní hudbou Zdeňka Lišky přináší výslednému tvaru až baladický nádech.
Za pozornost stojí také herecké výkony. Energickému a přesvědčivému Petru Kostkovi v hlavní roli Ondřeje Kubaty již potřetí v krátké době skvěle sekunduje mladičká Jana Brejchová (hráli spolu už v Krejčíkově Probuzení, 1959, a Vyšším principu, 1960), jejich autentické a svěží dialogy mohou svědčit o Procházkově mnohokrát zmiňovaném obdivu k Hemingwayovi. Z vedlejších partů nejvíce zaujme mrazivě reálná miniatura Jiřího Holého v roli alkoholika Vargy. Kuriózní je obsazení Kostkova otce Jiřího do role jeho filmového otce (veterán českých divadelních jevišť se filmovým divákům nejvýrazněji zapsal do paměti jako František Josef I. / Macháně ve filmu Jára Cimrman ležící, spící, 1983), ve filmu se objevila i jeho druhá manželka Netta Deborská.
Aleš Říman