Harold and Maude / Hal Ashby / USA 1971 / 92 min. / DCP
Příběh zasmušilého mladíka, který svůj čas tráví vytáčením mondénní matky a návštěvami cizích pohřbů, kde se seznámí s vitální osmdesátnicí s podobně výstředním smyslem pro humor, se ve vánoční nabídce hollywoodských studií roku 1971 vyjímal jako tarantule na piškotovém dortu, můžeme-li použít jedno z přirovnání Raymonda Chandlera.
Harold je mladý, bohatý a posedlý smrtí, Maude stará, nemajetná a posedlá životem. Jejich téměř milostný příběh vznikl jako absolventský scénář studenta Kalifornské univerzity (UCLA) Colina Higginse, který si jako čistič bazénů udělal známosti v hollywoodské komunitě a díky tomu svou práci prodal Paramountu. Studio však mělo pocit, že realizace neobvyklé látky už sama o sobě představuje dost velké riziko, a proto nevyslyšelo jeden z jeho požadavků a režií pověřilo zkušenějšího tvůrce Hala Ashbyho.
Ashby měl za sebou jako režisér jediný film, ale předtím už několik let směřoval jako dvorní střihač Normana Jewisona k režii a od svého mentora se hodně naučil. Nebyla jeho chyba, že se z Harolda a Maude nestal úspěšný titul, ale divácký debakl; to spíš můžeme přičíst letitému problému hollywoodských společností (který trvá dodnes), jež se sice někdy odváží realizovat nekonvenční filmy, ale jen málokdy je dokážou náležitě prodat divákům.
Harolda a Maude tak potkal osud více hollywoodských snímků, které zůstaly v době premiéry diváky opomenuté a filmovou kritikou většinou nepochopené, ale postupem času se dočkaly zaslouženého ocenění. Napomohla tomu obnovená premiéra filmu v roce 1979 a pozdější uvedení v televizi. V tomto případě svou roli sehrála také Higginsova divadelní dramatizace, která sice propadla na Broadwayi, kde byla v únoru 1980 po čtyřech představeních stažena z programu, ale v Evropě slavila úspěch. U nás se poprvé hrála už v roce 1976 na scéně pražského divadla ABC s Marií Rosůlkovou a Viktorem Preissem v hlavních rolích a od té doby se na naše jeviště pravidelně vrací.
Filmová verze Harolda a Maude stojí a padá s hereckými výkony hlavních představitelů. Bud Cort známý pouze z titulní úlohy chlapce, který chce létat jako pták, v Altmanově filmu Brewster McCloud (1970) a hollywoodská veteránka Ruth Gordonová, držitelka Oscara za roli přívětivé sousedky v hororu Rosemary má děťátko (Rosemary’s Baby, 1968), jsou ideálně obsazení, ale především své role prožívají s úžasnou empatií.
Michael Málek