Hundreds of Beavers / Mike Cheslik / USA 2022 / 108 min. / DCP
Zálesák, ten těžký život má. Není vůbec hračka nalevelovat se v divočině na úroveň, kdy přestane od živlů i zvířeny dostávat na frak. Indie DIY kult letošního roku je nakažlivě originální groteska pro nové milénium, jejíž nonstop vír kreativních nápadů a zběsilého humoru vám vyrve bránici z těla.
Příběh z nelítostné doby, kdy příroda byla ještě nepokořená a plná nebezpečí, pojednává o palírníkovi jablkovice, který přijde o vše, ocitne se s holým zadkem v divočině a musí se postupně nalevelovat až na nejlepšího zálesáka široko daleko. Při tom poměří důvtip, síly a houževnatost nejen s živly, ale také s roztodivnou zvířenou, v čele s titulními stovkami bobrů.
Videoherně vyprávěný survival oživuje pro nové milénium žánr němých grotesek. V této mnohonásobně zábavnější i realizačně nápaditější parafrázi na REVENANT Zmrtvýchvstání (The Revenant, 2015) místo DiCapria bojuje o přežití novodobý Buster Keaton a jeho zvířecí protivníky ztvárnili lidé v celotělových plyšových kostýmech ve stylu Studia Kamarád.
Extatickými ohlasy oprávněně provázená indie senzace zahraničních žánrových festivalů, která sklidila nadšené reakce i na české premiéře během Festivalu otrlého diváka, je dílem hyperaktivních fantastů Rylanda Bricksona Colea Tewse a Mikea Cheslika. Ti na sebe upozornili již prvním celovečerním projektem, fantasmagorickou explozí low-cost obrazotvornosti Příšera z Michiganského jezera, kde se prolínala láska ke klasickým béčkovým monster filmům se stylem Karla Zemana a Guye Maddina. Jejich novinka opět vyvěrá z frenetického stylu ADHD audiovize sociálních sítí, kterou tentokrát spojují s estetikou klasických hraných slapsticků a nespoutanou logikou animovaných grotesek ze série Looney Tunes, přičemž se ještě smočili ve furry fandomu. Vybaveni uhrančivou DIY kreativitou navracejí kinu rozměr hurónské zábavy a senzace schopné vyvolávat nefalšovaný úžas.
Jiří Flígl