Karel Zeman / ČSSR 1977 / 72 min. / HD file
Nejděsivější produkt československého animovaného filmu i noční můra husákových dětí – tím vším je hororově laděná pohádka Karla Zemana Čarodějův učeň. Hlavním poselstvím potemnělé balady o sirotkovi Krabatovi je však zjištění, že opravdové přátelství a láska jsou silnější než všechna černá magie.
Po obrovském komerčním úspěchu série Pohádek tisíce a jedné noci v západoněmecké televizi projevilo její vedení zájem o spolupráci s Karlem Zemanem, režisérem tohoto snímku. Nabídlo mu ke zfilmování knihu Čarodějův učen německého spisovatele a libereckého rodáka Otfrieda Preusslera. Autor této pochmurné balady, inspirované klasickou lužickosrbskou pověstí, byl přesvědčen, že jeho nejslavnější literární dílo může na filmové plátno adekvátně převést pouze Karel Zeman.
Ten nabídku i kvůli větším rozpočtovým možnostem německo-české koprodukce přijal. Jeho stejnojmenný snímek vypráví příběh o chudém chlapci Krabatovi, jenž se začne ve starém mlýně pod přísným dohledem zlého čaroděje učit spolu s dalšími jedenácti žáky černé magii. S hrůzou zjišťuje, že vždy na Nový rok o půlnoci musí nejstarší z učedníků podstoupit mistrovskou zkoušku, která spočívá v souboji na život a na smrt se samotným černokněžníkem. Ten za pomoci zákeřných triků tyto bitvy vyhrává a Krabat tak postupně ztrácí své přátele. Začne proto tajně studovat zakázanou knihu kouzel, aby dokázal mistra porazit. Při svých toulkách krajem v podobě havrana se zamiluje do venkovské dívky a je to právě její čistá láska, která mu pomůže zlomit mistrovu moc.
Karel Zeman v tomto filmu opět zdokonalil techniku ploškové animace – rozpohybované dvojrozměrné papírové figury kombinoval se skutečnými záběry mlýnského kola či vody, čímž ve výsledku dosáhl větší expresivity. Pro všechny postavy vytvořil trojrozměrné modely z moduritu a animoval je tak, aby vypadaly jako loutky vyřezané ze dřeva. Přestože ve filmu nechybí humor, tak jeho dominantním prvkem je hororová atmosféra, která spolehlivě děsí všechny malé diváky. Ani to však nezabránilo jeho úspěšnému tažení po zahraničních filmových festivalech pro děti a mládež v Teheránu, Bělehradě, Lausanne nebo Chicagu.
Jan Šulc