Jan P. Matuszyński / Polsko 2021 / 160 min. / 15 let / DCP
Když v roce 1983 zemřel na následky brutálního policejního zásahu středoškolák Grzegorz Przemyk, neobešlo se to bez veřejné odezvy. Jediný svědek zásahu Jurek Popiel se znenadání stal hlavním nepřítelem totalitního státu. Ve svém druhém filmu Jan P. Matuszyński skvěle zachytil atmosféru předrevolučního Polska.
Polsko-českých koprodukcí vzniká poslední dobou stále víc. Ke koprodukcím dost často vedou nejen výhodnější produkční podmínky a větší finanční prostředky, ale také společná témata: například obdobná historická zkušenost, která může oslovit širší publikum. Takovým příkladem je i nejnovější polsko-český koprodukční snímek Nezanechat stopy Jan P. Matuszyńského, který jako režisér zazářil již svým debutem Poslední rodina (Ostatnia rodzina, 2016), který se tehdy zázračně i bez koprodukce dostal do české kinodistribuce.
Nezanechat stopy vypráví příběh Jurka Popiela, který byl jediným svědkem brutálního policejního zásahu, ke kterému došlo ve Varšavě v roce 1983 a na následky kterého zemřel jeho kamarád Grzegorz Przemyk. Tato událost vyvolala nebývalou vlnu veřejných protestů, a to nejen proto, že matkou neprávem zatčeného studenta byla opoziční básnířka Barbara Sadowská. Protesty byly rovněž vyjádřením nesouhlasu s tehdejším komunistickým režimem. Není tedy divu, že se vládní činitelé snažili celou záležitost zamést pod koberec a že se z Jurka Popiela stal záhy úhlavní nepřítel režimu. K tomu, aby ho mohla tajná služba zkompromitovat, využila nejen veškerý svůj dostupný aparát, ale i jeho rodinu. Jurek ani Grzegorzowa matka však neztrácejí naději a věří, že jednou spravedlnost vyjde najevo.
Snímek Nezanechat stopy rozhodně není pouhou rekonstrukcí historických událostí. Matuszyński se svým filmem snaží oslovit zejména mladé publikum. Záměrně tak klade důraz na autenticitu a velmi věrohodně zachycuje předrevoluční atmosféru polské společnosti. Usiluje hlavně o to, aby Przemykův případ zanechal stopy v myslích mladých diváků. Vždyť bezpráví a nesmyslná brutalita nemůžou zůstat v dobré společnosti bez povšimnutí a musejí být potrestány. Svým druhým filmem potvrdil Matuszyński postavení jednoho z nejvýraznějších polských filmových talentů.
Petr Vlček