Odin maleňkij nočnoj sekret / Natalija Meščaninovová / Rusko 2023 / 91 min. / 18 let / DCP
Čtrnáctiletá Mira by ráda strávila silvestra u kamarádky. Rodičům znalým toho, jak takové večírky končí, se nápad moc nelíbí. Je to láska, strach nebo snad mají jiné důvody pro to, aby Mira bývala v noci doma? Nekompromisní výpověď o fungování současné ruské společnosti na pozadí citlivě rozehraného dramatu o dospívání.
Režijní a scenáristickou hvězdou ruské kinematografie se Natalija Meščaninovová stala hned po uvedení skandálního seriálu ze světa teenagerů (Škola, 2010). Vzácným citem pro přirozeně znějící dialog a výmluvnou charakteristikou prostředí dokáže přiblížit nejniternější emoce svých protagonistů. Často to bývají lidé, kteří touží utéct před životem, jenž jim společnost přichystala. Ať už je to osmnáctiletá Naděžda v celovečerním debutu Továrna Naděje (Kombinat Naděžda, 2014), která chce za každou cenu opustit morálně a ekologicky zdecimovaný Norilsk, nebo plachý veterinář Jegor, který touží uniknout stínům své minulosti ve filmu Srdce světa (Serdce mira, 2018).
Podobný rámec vidíme také v Jednom malém nočním tajemství. I čtrnáctiletá Mira by ráda pryč – alespoň na jednu noc. Silvestrovská oslava je k tomu ideální záminkou. Párty se starší kamarádkou slibuje rozhodně lepší zábavu než rodinná oslava s otčímem a nevlastními sestrami. Kouzlo sváteční noci, uznalé pohledy neznámého hezouna, bublinky a tklivé songy umožní Miře útěk z reality, kam už se jí nikdy nechce vracet.
Svůj třetí film koncipuje Meščaninovová opět jako drama. Snímek kondenzovaný do dvou dnů na přelomu roku obsáhne nejen první velké vzplanutí, řadu nadějí, ale i jejich odvrácenou stránku. Kromě mnoha zjitřených emocí, kterými filmy o dospívání tradičně oplývají, se režisérce podařilo v dnešní době nemyslitelné – ukázat mrazivou podstatu fungování ruské společnosti. A protože je nyní jakákoli kritika systému velmi nebezpečná, je třeba oživit Ezopův jazyk, kterým se vůči totalitnímu režimu vymezovali sovětští tvůrci. Meščaninovová tak s pomocí gest, pomlk a náznaků rozkrývá mechanismus všudypřítomného násilí, kterým jsou v jejím pojetí neodmyslitelně prodchnuty tamní mezilidské vztahy.
Skvěle obsazenému filmu dominují party Taisji Kalininové a Stěpana Děvonina, autorčina partnera, kterého si diváci mohou pamatovat z podobně nesnadné role zvěrolékaře v režisérčině předchozím filmu Srdce světa, uvedeném na LFŠ před čtyřmi lety.
Kamila Dolotina