Susanna Nicchiarelliová / Itálie 2017 / 93 min. / 15 let / HD file
Poslední dva roky života německé zpěvačky Christy Päffgenové, známější pod pseudonymem Nico, sleduje vítězný film benátské sekce Horizonty. Někdejší vokalistka The Velvet Underground vyráží na své závěrečné turné, během něhož se bude snažit zůstat dost střízlivá na to, aby našla cestu k synovi i sama k sobě.
Empatický a zároveň nesentimentální životopis umělkyně, která odmítala dělat ústupky, natočila italská režisérka Susanna Nicchiarelliová. Chtěla se vypořádat s mýty, které vznikly okolo hudebnice, často neprávem redukované na múzu Andyho Warhola a milenku Jima Morrisona, a připomenout její méně známou pozdní tvorbu. Podle režisérky našla Nico vnitřní klid až na sklonku svého života, sice poté, když ztratila většinu svých fanoušků a přestala lpět na své kráse i pověsti.
Scénář k filmu pojatému jako minimalistická road movie Nicchiarelliová založila na archivních materiálech a nově pořízených rozhovorech s lidmi, kteří měli k Nico blízko. Vedle jejího syna, jehož perspektivu film zohledňuje nejvýrazněji, šlo o zpěvaččina manažera, bývalého pěveckého kolegu nebo promotéra koncertů v Československu, kde Nico v říjnu 1985 dvakrát vystupovala (v Praze a Brně). Na vrstevnatosti portrétu komplikované, mnohdy nepříjemné, ale zároveň vždy nanejvýš autentické ženy má nezanedbatelnou zásluhu také představitelka titulní role, dánská hvězda Trine Dyrholmová, známá nejen díky své spolupráci s Thomasem Vinterbergem ve filmech Rodinná oslava (Festen, 1998) a Komuna (Kollektivet, 2016).
Ta si ve filmu i zazpívala. Písně Nico kombinující prvky New Wave, hudební avantgardy nebo gothic rocku nahrála s postrockovou italskou skupinou Gatto Ciliegia contro il Grande Freddo. Oživení příběhu „kněžky temnoty“ zahrnuje i připodobnění vizuální stránky dané době. Společně s francouzskou kameramankou Crystel Fournierovou režisérka pomocí čtvercového formátu, chladných barev, sporého svícení a syrového analogového obrazu evokuje televizní estetiku druhé
poloviny 80. let. Statické kompozice s často nehybnými herci, které pouze během některých koncertních vystoupení střídá dynamičtější styl snímání, pomáhají vyjádřit pocit uvěznění samotné Nico, svazované vnitřními démony a drogovou závislostí.
Martin Šrajer