Aleksandra Terpińská / Polsko 2022 / 106 min. / 18 let / DCP
Hiphopový muzikál natočený podle stejnojmenné předlohy Doroty Masłowské vypráví příběh rappera Kamila, který marně sní o hudební kariéře. Se svojí matkou a sestrou přežívá v panelákovém bytě na sídlišti. Životní optimismus mu nepřinese ani atraktivní přítelkyně, ani nešťastná vdaná milenka, a dokonce ani rapující Ježíš.
Ti druzí nejsou prvním filmem, který vznikl podle předlohy polské spisovatelky Doroty Masłowské. Prvním byl excentrický snímek Červená a bílá (Wojna polsko-ruska, 2009) Xaweryho Żulawského, za nímž následoval filmový záznam divadelní inscenace Mezi námi dobrý (Między nami dobrze jest, 2015) divadelního režiséra Grzegorze Jarzyny. Oba snímky byly, koneckonců stejně jako tvorba Masłowské, přijaty rozporuplně. Zejména kvůli specifickému a vulgárnímu jazyku předlohy, kterou autoři zachovali, ale i kvůli formálním experimentům.
Třetí snímek natočila jako svůj celovečerní debut Aleksandra Terpińská, která se proslavila již svým krátkým filmem Nejhezčí ohňostroj ever (Najpiękniejsze fajerwerki ever, 2017). I ona se věrně drží předlohy a její veršovaný jazyk zfilmovala do hiphopové podoby. V ní rapper Kamil sní o hudební kariéře. Své matce a sestře, se kterými žije v panelákovém bytě, namlouvá, že již chystá debutové album. Ve skutečnosti ale přežívá jako místní dealer. Ponurou realitu mu zpestřuje alespoň atraktivní přítelkyně, která ale záhy vyhodnotí jejich vztah jako neperspektivní. Druhou stranu společnosti pak představuje dobře situovaná, ale znuděná vdaná panička, která si život zpříjemňuje alkoholem a antidepresivy. Jelikož je její manžel neustále v práci, alespoň to tvrdí, když tráví čas se svou milenkou, najímá si Roberta na příležitostný sex. I když se oba tyto světy protínají, nikdy se nepotkávají s porozuměním.
Na rozdíl od předchozích adaptací využila Terpińská jazyk předlohy velmi efektně. Vytvořila narativní koncepci, ve které rapují všichni − včetně vypravěče Ježíše Krista. Rap funguje nejen v dialozích, ale i ve vnitřních světech hrdinů či po muzikálovém vzoru jako jazyk celého světa. Taková koncepce vystihuje atmosféru a rytmus předlohy až překvapivě dobře. Ti druzí jsou ale spíše než rozhopsaným hiphopovým muzikálem především provokativním sociálním dramatem.
Petr Vlček