Jan Vejnar, Tomáš Pavlíček / Česká republika 2023 / 85 min. / DCP
Závislost dítěte na matce a posléze matky na dítěti je složitá a občas i hodně nebezpečná věc. Své o tom věděl už Alfred Hitchcock, který tento motiv několikrát zpracoval ve svých filmech. Vejnar s Pavlíčkem na tuto tradici navazují mrazivou komedií o matce, která jedné noci zazvoní u dveří svého syna a jeho přítelkyně a – odmítá odejít.
Třicátníci Jirka a Aneta už dlouho tvoří pár. Jejich život možná plyne poněkud rutinně, ale také v zásadě spokojeně. Když jedné noci zazvoní zvonek a za dveřmi se objeví promáčená Jirkova matka, ani jeden z nich netuší, jak radikálně se jim tím okamžikem změní jejich životy. Krátkodobý nouzový azyl se z dnů mění v týdny a z týdnů v měsíce. Srdečná a veselá, životem notně otřískaná, ale přesto nezdolná Valerie se navzdory mnoha slibům totiž stále nemá k odchodu. Ba co víc, ze soukromí mladého páru se nebojí ukrajovat čím dál víc. Snaha vystrnadit ji z bytu je marná, Valerie všem skrytým i otevřeným náznakům k odchodu odolává s nonšalancí sobě vlastní. Nepomáhají ani výhrůžky, ani sliby. Ve chvíli, kdy se zdá, že hůř být nemůže, se opak ukáže pravdou…
Zatímco Tomáš Pavlíček už má za sebou dva celovečerní filmy (Parádně pokecal, 2014, Chata na prodej, 2018), pro Jana Vejnara je tento snímek debutem. Oba režiséři spolu pracovali na přímých přenosech Cen české filmové kritiky a byla to pro oba spolupráce natolik příjemná a užitečná, že se ji rozhodli posunout na vyšší úroveň. Loni v létě se rozhodli natočit zcela svobodně, bez grantů a jiných institucí, celovečerní film, což na podzim také udělali. Česká televize podala pomocnou ruku až při samotném dokončování snímku.
Zcela výjimečnou hereckou příležitost v načernalé komedii o monstrech v nás a okolo nás dostala osmašedesátiletá Simona Peková, hvězda brněnského HaDivadla, výrazná osobnost českého divadla vyznávající expresivní styl herectví, která se dosud s filmem až na pár výjimek zcela míjela (drobné role mj. v Dědictví aneb Kurvahošigutntag, 1992, Zapomenutém světle,1996, Posteli, 1998 či Poutech, 2009). Hereckému obsazení vůbec dominují méně známé filmové tváře, zatímco hvězdy filmového plátna a televizní obrazovky jako Judit Pecháček (dříve Bárdos), Jan Vondráček či Denisa Barešová jsou odsunuty do vedlejších či vyloženě epizodních rolí.
Jaroslav Sedláček