Adam Koloman Rybanský / Česká republika 2022 / 87 min. / DCP
Česká tragikomedie, představená na letošním Berlinale, sleduje přerod sboru dobrovolných hasičů v domobranu. Jsou totiž přesvědčení o tom, že byl na návsi spáchán teroristický čin. Adam Koloman Rybanský hledá pro hlavní postavy porozumění a tematizováním strachu z cizího odkrývá kořeny maloměstského rasismu.
Obyvatelé malé vesnice se chystají na tradiční slavení Velikonoc, před hospodou se komentuje zelené pivo, na návsi stojí stánek, chystá se ohňostroj. Stejné noci do kašny na náměstí najede velká bílá dodávka, která zraní jednoho z obyvatel vesnice. Celá vesnice se automaticky shodne na tom, že to byl teroristický čin a jeho viníkem je muž tmavé pleti, přestože nikdo situaci přesně neviděl. Začíná tak velké pátrání a muži se bojí vypouštět své ženy za branky domovů. Dobrovolní hasiči se rozhodnou, že všemu přijdou na kloub.
Prapůvodní inspirací byl pro režiséra Adama Kolomana Rybanského akt Jaroslava Baldy v roce 2017, který si následně za teroristický útok na železnici odseděl téměř tři roky ve vězení. Od této konkrétní situace se ale námět značným způsobem odchýlil a scénář zapojuje mnohem více témat, vedle rasismu a xenofobie také pomatení dezinformacemi. Přitom zůstává v jádru stále příběhem o lidech a vztazích mezi nimi, má univerzální nadčasové téma s mezinárodním rozměrem, pochopitelné kdekoli – strach z neznámého. Kdyby radši hořelo staví na banální zápletce mnohovrstevnatý scénář, odhalující charakter vesnické povahy. Není povýšeným pohledem člověka z velkoměsta, režisér hlavní postavy filmu nesoudí, naopak pro ně hledá pochopení a porozumění – sám na vesnici žil do té doby, než nastoupil na pražskou FAMU, postavy jsou díky popsaným motivacím a charakterům mnohoznačné, mají daleko do karikatur.
Právě již studentské filmy Adama Kolomana Rybanského (jako např. Home Sleep Home, 2018) naznačily, jakou cestou se bude autor ubírat. Všechny spojuje absurdní humor, angažování herců a neherců, záliba v tragikomickém žánru a vesnické prostředí. Humor u něj vyvstává nikoli z přepjatých hereckých poloh či něčeho nuceného, ale zkrátka z absurdity samotných vyjevovaných situací, z toho, že pojímá komediálně vážné věci. Rybanský je často označován za někoho, kdo navazuje na novovlnné tvůrce Miloše Formana, Jaroslava Papouška či Ivana Passera, avšak nazvat ho pouhým pokračovatelem je ploché. Dozajista je jejich tvorbou ovlivněn, ale aktualizuje příběhy, témata a prostředí pro dnešní dobu a tvoří svébytné filmy, které se stylově do soudobé české produkce obtížně zařazují (a možná proto dostávají nálepky pokračovatele). Jsou důmyslnými komediemi, které mají šanci uspět nejen u českého diváka, ale také za hranicemi. Důkazem toho je to, že světová premiéra Kdyby radši hořelo proběhla v rámci oficiálního programu Berlinale, v přehledové nesoutěžní sekci Panorama.
Jakub Kos