Superuomini, superdonne, superbotte / Alfonso Brescia / Itálie, Hong Kong, Španělsko 1974 / 105 min. / Blu-ray
Už dechberoucí titulková pasáž plná bojových umění, skoků a obrazů v negativu láká na akční zábavu doslova postavenou na hlavu. Kombinace italských a hongkongských vlivů dala vzniknout sympaticky obskurnímu amalgámu kultur, nápadů a žánrových propriet, s nimiž ještě dále zatočí živý český dabing.
Počátkem 70. let začala nepravděpodobná spolupráce mezi italskými producenty a známou hongkongskou společností Shaw Brothers. Jejich prvním společným dílem byl superhrdinský akčňák Crash! Che botte strippo strappo stroppio (Supermuži proti Orientu, 1973) a o rok později vznikla další fantasy hříčka neotřele propojující hrdiny z rozličných kultur.
Díky tomu příběh pracuje s Amazonkami i východoasijskými bojovými uměními a hlavní hrdina nese buddhisticko-hinduistické jméno Dharma. Meditujícímu podfukáři se daří držet spoustu venkovanů v přesvědčení, že je už po staletí chrání před jakýmkoli nebezpečím. Ve skutečnosti však jen zdatně používá kouzelnické iluze a Dharmův nástupce Aru následně musí spojit síly se dvěma dalšími supermuži, aby společně čelili hrozbě Amazonek.
Ty zde nevystupují jako emancipované hrdinky bouřící se proti patriarchátu, nýbrž kruté válečnice toužící poznat Dharmovo tajemství věčného mládí i za cenu terorizování nevinných vesničanů. Zatímco Amazonky v úvodu nemilosrdně bojují o post náčelnice kmene, supersilný hrdina Moog (hraný všestranným umělcem a basketbalovou celebritou Marcem Hannibalem) pomocí smrtonosného hopíku zneškodní tlupu banditů, kteří ho obtěžují při jídle. Klíčovou dovedností Arua v podání kaskadéra Alda Cantiho je zase fyziku popírající skákání a variabilitu přístupu k bitkám následně rozšiřuje i Yueh Hua, jeden z pravidelných herců Shaw Brothers.
Nápaditým soubojům navíc nechybí komediální nadhled, často podtržený ironickými zvukovými efekty. Podle potřeb scénáře se především zručné válečnice oplývající rozmanitými schopnostmi občas mění v nemohoucí, zesměšněnou i zhmožděnou stafáž, to vše v zájmu divácké zábavy. Vedle prvoplánových atrakcí, jimž dominují monstrózní bitevní stroje ze závěrečné bitvy, lze sledovat i prvky známé z komiksů, sandálových velkofilmů, spaghetti westernů či řecké mytologie. Není divu, že v Německu se dílo i díky ironickému dabingu stalo kultovní záležitostí.
Mojmír Sedláček