Luis Buñuel / Mexiko 1952 / 82 min. / 15 let / DCP
Andrés Cabrera (Andrés Soler) chce vystěhovat rodiny, které žijí v jeho nemovitosti, a tak si na pomoc najme řezníka z tržiště známého jako „surovec“ (Pedro Armendáriz), jenž má za úkol nájemníky zastrašit. Andrés ubytuje Pedra ve svém domě, kde bydlí se svou mladou ženou Palomou (Katy Juradová). Když se později Pedro zamiluje do Meche (Rosita Arenasová), zjišťuje, že je dcerou nešťastníka, jehož neúmyslně sprovodil ze světa.
Surovec, k němuž napsal scénář sám Buñuel spolu s Luisem Alcorizou (mj. též scenáristou filmu Zapomenutí), je jedním z melodramatických příběhů, které režisér španělského původu natočil během svého působení v Mexiku.
Děj filmu staví do popředí znevýhodněné sociální vrstvy: ohrožené nájemníky, venkovského řezníka, prostředí okraje společnosti. Sociální portrét je zde velmi jednoznačný, avšak jak už to u Buñuela bývá, navzdory svému nespornému významu ve filmu není středobodem divákovy pozornosti. Nejvýraznějším hybatelem dramatického zpracování jsou zde emoce vyvěrající z vášně: chamtivost, sexuální touha, agrese, žárlivost. Neznamená to však, že stojíme před filmem, jenž diváka zahltí pronikavými výbuchy vášní. To není pro Buñuelovu tvorbu typické. V Surovci nic není dovedeno do krajnosti. Smrtící rána, která připraví o život nemocí zesláblého muže, zdaleka není tak brutální. Sexualita není ukázána, ale pouze naznačena v narážkách. Slovní střety jsou obvykle krátké.
Je sice pravda, že osvětlení dodává filmu ponurou atmosféru, což ještě více umocňuje onen temný rozměr, v němž hrubost a surovost „skrytě“ utvářejí dynamiku filmu, avšak nejde tady o akcentaci typickou pro noirový film, a to ani způsobem, jakým k němu tehdy přistupovali někteří režisérovi mexičtí kolegové, jako např. Roberto Gavaldón. Na druhou stranu Buñuel do příběhu začleňuje i humornou linku, která příběhu dodává jistý lehce groteskní ráz.
Surovec je jedním z mnoha mexických snímků režiséra Andaluského psa, který stojí za mnohem víc než slávu druhořadého filmu, která ho tak dlouho obklopovala.
Isaac León Frías