Věra Chytilová / ČSFR 1992 / 120 min. / DCP
Vesnický prosťáček Bohuš Stejskal, který zdědil miliónový majetek, se vrhá do víru porevolučního hýření. První celovečerní film, jejž Věra Chytilová natočila za demokracie, byl po premiéře kritikou odmítnut jako znepokojivý symptom doby svého vzniku. Dnes platí za její svědectví.
Bohuše Stejskala poznáte už zdálky. Nosí bílou košili, modré tepláky a žlutou rádiovku. Povoláním je sice dřevař, ale v práci se moc nenadře. Většinu času tráví lenošením a popíjením slivovice s kamarády. V jeho životě by se nejspíš nic nezměnilo, kdyby jednoho dne nepřišel advokát Ulrich s úžasnou novinou. Bohuš po otci zdědil cihelnu a několik domů. S výkřikem „Já su boháč!“ se vesnický prosťáček vrhá do víru porevolučního hýření.
Pomineme-li hodinovou mozartovskou parodii Mí Pražené mi rozumějí, je Dědictví aneb Kurvahošigutntag prvním porevolučním filmem Věry Chytilové, která v šedesátých letech natočila několik kanonických novovlnných snímků a v následujících dvou dekádách představovala morální autoritu normalizované kinematografie. Očekávání spjatá s jejím nejnovějším projektem byla tudíž značná.
Snad proto byla kritika po premiéře filmu tak konsternovaná, neboť v Dědictví spatřovala blížence impotentních restitučních komedií typu Trhala fialky dynamitem. Odsudků se dočkala hurónská kreace Bolka Polívky i epizodický scénář, který spolu s Chytilovou naplnil obligátními porevolučními atrakcemi (nechybí samozřejmě návštěva veřejného domu). O poznání vstřícněji přijala ho veřejnost. S více než osmi sty tisíci diváky snímek komerčně uspěl a producent Jiří Ježek z nově založené společnosti Spacefilms si mohl oddechnout.
Zatímco následující snímky Věry Chytilové – Pasti, pasti, pastičky (1998) či Vyhnání z ráje (2001) – na znovuobjevení a docenění teprve čekají, Dědictví aneb Kurvahošigutntag stouplo na ceně a stalo se klasikou. V anketě Top 10 porevolučních českých filmů podle sdružení české filmové kritiky se umístilo na úctyhodné třetí příčce. Zatímco dříve platilo za znepokojivý symptom doby svého vzniku, v očích mladší generace kritiků se stalo jejím autentickým svědectvím.
Jan Bergl