Norman Z. McLeod / USA 1947 / 110 min. / DCP
Stejnojmenná povídka humoristy Jamese Thurbera původně vyšla v časopise New Yorker a po přetištění v populárním Reader’s Digestu se její hrdina, ušlápnutý snílek Walter Mitty, stal spisovatelovou nejznámější postavou. A stal se i nejznámější postavou Dannyho Kaye, ale cesta k tomu nebyla zrovna přímočará.
O Thurberovu předlohu projevilo zájem víc hollywoodských společností, i když převést povídku o dvou tisících slovech do podoby celovečerního filmu představovalo nemalý problém. Producent Samuel Goldwyn po počátečním váhání koupil filmová práva s tím, že ideálním představitelem hlavní role bude Danny Kaye. Zpráva o připravované filmové verzi vzbudila protichůdné reakce. Velké zděšení na straně Thurberových obdivovatelů a radostné očekávání u potenciálních filmových diváků.
Půvab Thurberovy povídky tkví především v kontrastu mezi reálným životem plachého korektora laciných krváků, který trpí nejen v práci, ale i doma v područí dominantní matky a nenechavé snoubenky, a vysněnou existencí hrdiny v nebezpečných situacích. Mitty se stává neohroženým kapitánem lodi v zuřící bouři, bleskurychlým pistolníkem na Divokém západě, brilantním chirurgem zvládajícím riskantní operaci či chladnokrevným pilotem RAF s mnoha sestřelenými nácky na svém kontě. A v každé snové scéně se objevuje tatáž svůdná blondýna v podání Kayeovy časté partnerky Virginie Mayoové, která zničehonic přeskočí i do jeho reálného života.
James Thurber se marně snažil zachránit svou vizi při anonymní práci na scénáři a do konce svého života nesnášel jak film, tak i samotného Dannyho Kaye. Kritici sice podotýkali, že rozdíl mezi oběma hrdinovými životy se ve filmové verzi podezřele vytrácí, ale divákům to nevadilo. A jedním z důvodů byla nepochybně zručná režie veseloherního specialisty Normana Z. McLeoda, který měl zkušenosti s nezvladatelnými herci, neboť je mj. podepsán pod dvěma filmy s bratry Marxovými i pod předchozím Kayeovým titulem Chlapec z Brooklynu (The Kid from Brooklyn, 1946). Takže je asi rozumné brát Tajný život Waltera Mittyho spíš jako veselohru ušitou na míru Dannymu Kayeovi, a ne jako adaptaci dnes už klasické literární předlohy.
Michael Málek