La sentinelle / Arnaud Desplechin / Francie 1992 / 139 min. / 15 let / DCP
Příběh se jeví jako obyčejná cesta vlakem do Paříže. Pro studenta forenzní medicíny Mathiase ale tak úplně obyčejná není. Nejenže se proti vlastní vůli stává součástí několika zvláštních střetnutí, po příjezdu do Paříže dokonce ve vlastním zavazadle nachází lidskou hlavu. Mathias se pouští do vyšetřování a brzy zjišťuje, že se ocitl na scéně mezinárodního politického konfliktu.
Celovečerní debut režiséra Arnauda Desplechina se vymyká jednoduchému kategorizování – což mimo jiné platí i v komparaci s jeho nadcházející tvorbou. Hlídka je totiž žánrově paranoidním thriller, s nímž si obvykle dílo tohoto francouzského tvůrce nespojujeme. O to více je však v jeho specifickém pojetí filmem jedinečným. Desplechin promíchává jednotlivé tropy, které si s žánry spojujeme, a vzniká koktejl žánrů, stylů a francouzských trendů, které už možná v lecčem napovídají, kam se kariéra tohoto filozofujícího tvůrce bude ubírat. Již zde můžeme identifikovat příklon k minimalistickému stylu, v němž se nezřídka objevují prvky ironie a absurdity. O Desplechinovi se snad i proto často hovoří v souvislosti s Ericem Rohmerem, Woodym Allenem nebo Ingmarem Bergmanem. Stejně tak se o něm lze dočíst jako o nejvíce nežánrovém režisérovi, který využívá žánry.
Přestože Desplechin vypráví o mezinárodní špionáži, rozvíjí ve filmu ještě jeden příběh – čistě osobní, založený na všednodennosti. Jeho paranoidní svět se neodehrává v esteticky působivých pařížských exteriérech, ale převážně v klaustrofobních interiérech, v osobních světech, fascinuje ho pohled do lidské psychiky, kterou odráží v mizanscéně. Mohli bychom se pokusit Hlídku srovnat s politickými dramaty ze 60. let, jenže s politikou pracuje spíše subtilně, skrze symboliku. Desplechin prohlašuje, že se skrze filmy nepokouší prosazovat vlastní názory a významy, v obrazech vznikají až při pohledu diváků.
Po úspěchu svého středometrážního snímku Život mrtvých (La vie des morts, 1990) zaujal i svým celovečerním debutem, který byl uveden na MFF v Cannes. Je fascinující, že se již zde stal miláčkem canneského festivalu, kde byly posléze s jedinou výjimkou uvedeny všechny jeho celovečerní filmy.
Stanislav Pecháč