František Vláčil / ČSSR 1967 / 96 min. / DCP
Mladý rytíř by rád zakusil život mimo přísný řád, jeho nejbližší přítel mu však tuto hříšnou touhu nedokáže prominout. Jan Kačer mimo svůj obvyklý typ ve fyzicky nejnáročnějším filmu své kariéry, bergmanovsky laděném historickém dramatu Františka Vláčila o souboji askeze a svobody.
Koncem 60. let už získal Jan Kačer ve filmu image intelektuála v krizi, možná i proto ho tak přitahovala role asketického rytíře, jenž ve filozofickém dramatu ze 13. století nedokáže upustit od svých přísných zásad. Zároveň s ním herec sdílel i touhu po nedosažitelném ideálu.
„Chtěl jsem jím být. Snažil jsem se jím stát. Trpěl jsem nesčíslná protivenství, nekonečné hladovky a sebepřemáhání, pokoušel jsem se proniknout tajemstvím víry, osvojit si ctnosti hodné rytíře. Omamná hra, ze které se nechtělo do všednosti. Takřka jsme zmrzli v Baltském moři, zmrzačili se nelítostnými souboji, a přesto byli šťastni, že můžeme být při vzniku této podmanivé básně,“ napsal Kačer ve své knize Jedu k mámě (2003). Kvůli roli musel zhubnout a naučit se jezdit na koni (zatímco točil jiný film), během natáčení si zranil nohu.
Jana Kačera na postavu mentora mladého křižáka Ondřeje doporučil jeho občasný kolega z Činoherního klubu Miroslav Macháček. Vláčil chvíli uvažoval i o jeho obsazení do obou hlavních rolí. To by sice zvýraznilo propojení protagonistů, obou hřešících pro svou představu o lepším životě, nápad ale nebyl technicky realizovatelný. Ondřeje toužícího po svobodě mimo řád nakonec ztvárnil (zprvu proti režisérově vůli) Petr Čepek, další z herců Kačerovy tehdejší domovské divadelní scény. Pro oba znamenalo Údolí včel film, který je herecky výrazně posunul dál, ačkoliv jejich výkony byly hodnoceny rozpačitě. Největší radost z nich měl scenárista Vladimír Körner, podle něhož byl Kačer jediným českým hercem schopným fanatického rytíře zahrát.
Půl roku po premiéře Vláčilovy epické Markety Lazarové (1967) strohé a statické Údolí včel zaměřené na vnitřní konflikty dvou rytířů moc nezaujalo. Dnes se film o střetu řádu a volnosti, života a smrti, lásky a chladu, v němž se řeší i témata fanatismu, domova a přátelství, považuje za vrchol spolupráce Vláčila s Körnerem.
Iva Čermák Přivřelová