Beata Parkanová / Česká republika, Slovensko 2024 / 74 min. / DCP
Dětství vždycky jednou skončí, ale někomu až nečekaně brzy. Jeden den v životě malé Amálky změní její uvažování o rodině k nepoznání. Kolem se míhají máma, táta, babička, děda… Všichni ji hluboce milují, ale zapomínají to říkat. Amálka se tak mění ve zlobivé dítě, které by za trochu pozornosti dalo snad cokoliv.
Celý film sledujeme skrze perspektivu šestileté holčičky Amálie. Příběh začíná jako vhled do nefunkční rodiny, kde sice tématem většiny hovorů je právě malá dívka, ale mluví se o ní tak, jako kdyby tam nebyla. Postupně ztrácí důvěru ve své okolí a neví, komu věřit, když každý říká něco jiného. Není konfliktní, moc nemluví – možná i proto, že se jí nikdo na nic neptá. Takový motiv si autorka Beata Parkanová podle svých slov vypůjčila z vlastního dětství. Ostatně celý film je zčásti autobiografický, a když babička hlavní hrdince říká Ovečka, to také vychází ze skutečného vztahu autorky s její rodinou.
Parkanová stejně jako ve svých předchozích dvou filmech řeší základní rodinná témata a životní situace, které mohou podle ní promlouvat k jakkoli intelektuálně, sociálně nebo i národně situovaným divákům. Řeší vztahy, lásku, dospívání, bolest, naději, témata srozumitelná napříč společností. Autorka rozpracovává svou specifickou vizualitu založenou na práci s přirozeným světlem a jemnou kamerou, která je dostatečně blízko protagonistovi, aby odhalila jemnou mimiku ve tváři. Tempo Světýlek je pomalé a rozvážné – drama není vidět na povrchu, ale odehrává se uvnitř malé dívky během jednoho dne, který film mapuje.
Podobně jako ve Chvilkách (2018) a Slovu (2022) i zde hlavní roli zastává žena – v tomto případě spíše dívka. Šestiletá Amálie vyrůstá na začátku devadesátých let v prosluněném rodinném domě s pohádkovou zahradou. Obklopuje ji matka, táta, babička a děda. A přestože je na první pohled všechno sluncem zalité, postupně se vynořují malé problémy, které tvoří pro malé dítě obtížně pochopitelnou skládačku trápení. Marně bojuje o pozornost, zlobí, zavírá kocoura do peřiňáku a čeká na lepší zítřky. Co když už nikdy nepřijdou? Co když dětství nadobro skončilo a všechno už bude jenom horší?
Jakub Kos