Obeť / Michal Blaško / Slovensko, Česká republika, Německo 2022 / 92 min. / 15 let / DCP
Ukrajince Irině tři romští mladíci surově zbili náctiletého syna. Nebohé ženě se rozhodnou pomoci vyšetřovatel, aktivistický student a starostka. Avšak zpočátku načrtnuté hranice mezi pravdou a lží se čím dál intenzivněji rozostřují… Pět let připravované a kritikou vřele přijaté sociální drama slovenského režiséra Michala Blaška otevírá bolavé aktuální společenské rány napjatého multietnického soužití, plíživé xenofobie a oportunismu a nadto vyniká mimořádnou vypravěčskou a stylistickou bravurou.
Bratislavský rodák Blaško exceloval již svou studentskou tvorbou, s níž oslovil prestižní zahraniční festivaly a získal Českého lva. Mimořádnou píli a talent stvrdil bohatou televizní tvorbou v čele s výjimečnou minisérií Podezření (2022), za niž od tuzemských filmových akademiků obdržel druhou sošku i cenu od kritiků. Snímek Oběť, uvedený v Benátkách či Torontu, je jeho celovečerní prvotinou, avšak svou vyzrálostí a soustředěností ční nad mnohými.
Irina je svobodná matka, která žije na sídlišti českého maloměsta a řadu let se pokouší získat české občanství a kadeřnickou živnost. Cestou z domovské Ukrajiny ji zastihne šokující zpráva – čtrnáctiletý syn Igor leží surově zbitý v umělém spánku a čeká jej operace. Po probuzení potvrdí domněnku mnohých, a sice že za násilným přepadením stojí problémové romské etnikum. Do vyšetřování se pustí místní předsudečný policista, na první pohled dobrosrdečný aktivistický student i taktizující starostka obce. Irina se hodlá za syna bít, on si to však nepřeje a matce prozradí skutečnosti, které pravdivé být mohou, ale i nemusejí…
V dlouhých a odtažitých záběrech nasnímaný titul se odehrává primárně v potemněných, ošuntělých sídlištních bytech a sterilních nemocničních chodbách. Drama vtahuje velmi pozvolna a graduje důsledně a systematicky, scénu po scéně vrství komplikace, dilemata a zintenzivňuje napětí a očekávání. Irina je lapena mezi různými zájmovými skupinami, předsudky, vypočítavou manipulací a vlastním egoismem. Bezvýchodnost situace a morální tíha jsou čím dál hmatatelnější…
Zvoleným vizuálním klíčem, tematickou naléhavostí a kritikou místních společenských problémů Oběť výrazně připomíná slavné tituly rumunské nové vlny. Koneckonců, na Blaškově debutu se autorsky, scenáristicky a dramaturgicky podílel Răzvan Rădulescu, uznávaný rumunský scenárista a spisovatel, spolupracovník Cristiho Puiu či Radu Munteana.
A stejně jako jeho zahraniční sociálně-kritičtí souputníci toho nejvíce sděluje zamyšleným pohledem, dilematickým mlčením a pečlivým vážením slov.
Jaroslav Cibulka