60 min.
Práce s tělem a duší člověka stojí od zrodu média virtuální reality v popředí zájmu mnoha tvůrců. Zatímco zpočátku autoři čelili technologickým limitům, v posledních několika letech se otevírají nové možnosti, jak fenomén těla a duše ve virtuální realitě reprezentovat.
Rezervace na jednotlivé filmy probíhají přímo na místě na aktuální a následující den. Každý divák si vybírá filmy, které chce vidět. Celková délka VR projekce na jednu rezervaci nemůže přesáhnout 60 minut. Filmy jsou dostupné pouze v anglickém jazyce bez českého překladu.
Filmaři se ve svých dílech snaží vtělit do různých etnik, živočišných druhů, entit a také emocionálních stavů a zákoutí mysli. Jedním z důležitých milníků z hlediska práce s tělem ve VR bylo používání vlastních rukou v rozhraní virtuálního světa. Umělá inteligence dnes již umí rozpoznat lidské ruce, které se ve VR zážitcích stávají důležitým komponentem. Ovladače postupně nahrazují naskenované ruce diváka, který jimi může brát virtuální objekty, používat gesta aj.
Jedním z projektů, který propojuje práci s tělem a téma duševního zdraví, je např. český snímek Tmání (2022), který nás zavádí do duše člověka sužovaného depresí. Vedle možnosti ovládat příběh svýma rukama zapojili tvůrci i další tělesný komponent – tedy hlas. Významným dílem, které propojuje práci s tělem a psychikou, je polský projekt Ztráta kontroly (Control Negative, 2022), který pracuje intenzivně s pohybem diváka po virtuálním prostoru a dává mu zakusit pocit frustrace ze ztráty kontroly nad sebou samým. Specificky s tělem a psychikou pak pracuje projekt Člověk plastový (Plastisapiens, 2022), v němž se divák proměňuje v plastovou entitu a zároveň je podvratně nabádán vypravěčem, aby tento stav přijal a nebránil se mu.
Letošní VR sekce tedy divákům umožní intenzivní a různorodé transformační zážitky – z dalších témat zmiňme třeba transgender, body positivity (kladný vztah k tělu), těhotenství nebo autismus.
Tmání / Darkening
Ondřej Moravec | Česká republika, Německo | 2022 | 25 min. | česky, anglicky / Czech, English
Co se odehrává v hlavě člověka, který trpí depresí? Autor a protagonista VR filmu Ondřej se potýká s depresemi od dětství. Pomocí jeho vzpomínek zjišťujeme, jak se u něj nemoc vyvinula. Na své cestě ale objevil nečekaného pomocníka – svůj hlas. A i diváci mohou v tomto animovaném interaktivním filmu svůj hlas pozvednout a zamrzlému, paralyzovanému světu deprese opět vdechnout život. Snímek byl jako první VR film v historii nominovaný na cenu Český lev.
Posthumánní lůno / Post Human Womb
Anna Friesová, Malu Peetersová | Nizozemsko, Švýcarsko, Německo | 2021 | 20 min. | anglicky / English
Jaké by to bylo, kdybychom se mohli odpoutat od zažitých představ o lidském těle? Futuristický VR snímek nás bere do posthumánní budoucnosti, v níž tělo a duše mohou svobodně přijmout jakoukoli zvolenou podobu. Lidské lůno nevyjímaje. Tato virtuální esej se zvídavě dívá na některé utopistické možnosti reprodukce – jaké by to bylo, kdyby muži mohli být těhotní? Nebo kdyby jedno dítě mohlo nosit v lůně více lidí?
Goliáš: Hra s realitou / Goliath: Playing With Reality
May Abdallaová, Barry Gene Murphy | Velká Británie, Francie | 2021 | 25 min. | anglicky / English
Jaké to je žít se schizofrenií? Oceňovaný interaktivní VR dokument postupně odhaluje problém protagonisty Goliáše, muže, který propadl online hrám a u něhož se tato nemoc rozvinula. V pixelové výtvarné stylizaci se prolínají filmové i herní pasáže. Podaří se Goliášovi pomocí těchto her najít cestu z iluzí do reálného světa?
Stísněné sny / Traumzwang
Pascal Hanke | Německo | 2016 | 20 min. | anglicky / English
Agorafobie je abnormální strach z davu a veřejných prostranství. Oskar tento strach prožívá každý den po opuštění svého bytu, jediného místa, kde se cítí bezpečně. I obyčejná jízda metrem či nákup pro něj znamenají velké výzvy. Virtuální vhled do úzkostné poruchy vytvořil Pascal Hanke jako součást své absolventské vysokoškolské práce.
Dřímají v mých kostech / They Dream in My Bones
Faye Formisanová | Francie | 2021 | 17 min. | anglicky / English
Jak by vypadal svět, kdyby se sny ukládaly přímo do našich kostí? A co když jsme byli mužem, ženou i bakterií? V tomto experimentálním černobílém mockumentu se divák vydává po stopách Rodericka Normana, který umí extrahovat sny z lidské DNA. Ve své vizuální eseji se režisérka Faye Formisanová nechala inspirovat třeba i románem Orlando od Virginie Woolfové.
Limbotopie / Limbotopia
Wen-Yee Hsieh | Tchaj-wan | 2021 | 25 min. | bez dialogů / No dialogue
V této surrealistické 360° jízdě proplouvá divák prostorem na hraně mezi vědomím a nevědomím, snem a realitou. Koláže světel v dáli se mísí s netradičními architektonickými výjevy, které dominují prostoru a nechávají imaginaci přetvořit prostor ve zcela nový svět. Psychedelický, přesto klidný ponor do lidské mysli získal ocenění za nejlepší VR film na festivalu Anifilm 2022.
Ztráta kontroly / Control Negative
Monika Masłońová | Polsko | 2022 | 25 min. | anglicky / English
Autorka Monika Masłońová před námi otevírá labyrint mysli, který jako by neměl konce. V jednoduchých černobílých scénách zavádí diváky do situací, které vyvolávají úzkost, strach, nejistotu i fyzickou nevolnost. Důmyslnými a originálními interakcemi si hraje s naší myslí a nutkavou potřebou vše ovládat. Jaké by to ale bylo na čas z tohoto vězení vykročit?
Člověk plastový / Plastisapiens
Edith Jorischová, Miri Chekhanovichová | Kanada, Izrael | 2022 | 15 min. | anglicky / English
Co by se stalo, kdyby naše tělo tvořil převážně plast? Futuristický VR zážitek proměňuje naše tělo právě v takovouto plastovou entitu. Autorky a autoři tohoto provokativního VR projektu nahlížejí proměnu v plastového člověka s až satiricky působícím klidem. O to více se v nás ale snaží probudit otázku – chceme skutečně skončit jako chobotnice zamotané do vlastních plastových chapadel?
Poznámky o slepotě / Notes on Blindness
Arnaud Colinart, Amaury La Burthe, Peter Middleton, James Spinney | Francie, Velká Británie | 2016 | 25 min | anglicky / English
Jak vnímá svět člověk, který přijde o zrak? Průkopnický a cenami ověnčený VR projekt je založený na vjemové zkušenosti spisovatele Johna Hulla. Jeho původní magnetofonové nahrávky tvoří základ tohoto šetidílného interaktivního dokumentu. Unikátní minimalistické vizuální prvky, herní mechanismy a prostorový zvuk jsou průvodci na cestě do Hullovy kognitivní a emocionální zkušenosti se slepotou. Každá scéna se zaměřuje na jednu vzpomínku, jedno konkrétní místo a prchavý okamžik z Johnova zvukového deníku. Dokument je považován za klíčový artový VR projekt, který se stal inspirací pro celou další generaci VR tvůrců.
Temný led VR / Black Ice VR
Arif Khan | USA | 2022 | 30 min. | anglicky / English
V kyberpunkové budoucnosti navštíví mladá žena přístroj na měnění paměti, aby potlačila temnou vzpomínku na vraždu, kterou spáchala. Čím více však vzpomínky upravuje, tím více se její vnitřní svět komplikuje a rozpadá. Temný led je interaktivní filmový VR zážitek, který zkoumá nebezpečnou sílu vzpomínek, a to, jak se podílejí na tvorbě naší identity.
Prosím, věrte mi / Please, Believe Me
Nonny de la Peñaová | USA | 2022 | 28 min. | anglicky / English
Před třiceti lety byla Vicki Loganové diagnostikována borelióza. Když se po užívání antibiotik neuzdravila, pouze jeden lékař zůstal stát na její straně, zatímco ostatní si mysleli, že si své potíže vymýšlí. Interaktivní VR projekt zkoumá Vickiin tragický případ a zjišťuje, proč vědecká komunita přestala pacientům s nedoléčenou boreliózou věřit. S využitím řady interaktivních miniher staví uživatele do centra hádanky. Odhalte, co se Vicki stalo.
Vrátit úder / Fight Back
Céline Tricartová | Francie, USA | 2022 | 40 min. | anglicky, francouzsky / English, French
Kdysi dávno První hvězda porazila Temnotu. Dnes se však Stíny vrátily a hvězdy opět zmizely z oblohy. Jako nově zrozená hvězda musí divák zachránit své sestry a osvobodit je od temnoty. Pod rouškou napínavé a zábavné dobrodružné hry využívající průkopnickou technologii sledování rukou je projekt i imaginativním průvodcem pro osvojení technik sebeobrany. VR projekt využívá potenciálu VR jako nástroje pro učení a rozvoj svalové paměti, mentálních dovedností a sebedůvěry.
Ondřej Moravec