60 min.
Tanec a zpěv byly častokrát během pandemie zakázány a virtuální realita se tak stala jejich novým útočištěm. Letošní VR výběr se proto zaměří na hudební a taneční projekty, které vznikly v posledních několika letech – ať už se jedná o scénické tance s koňmi či roboty, nebo zpívání s medúzami.
Rezervace na jednotlivé filmy probíhají přímo na místě na aktuální a následující den. Každý divák si vybírá filmy, které chce vidět. Kompletní seznam filmů i s anotacemi lze nalézt na webových stránkách festivalu nebo ve festivalové aplikaci. Celková délka VR projekce na jednu rezervaci nemůže přesáhnout 60 minut.
Filmy jsou dostupné pouze v anglickém jazyce bez českého překladu.
„Mluvit o hudbě a virtuální realitě je jako tančit o architektuře,“ tak zní variace na známý citát, který kdysi pronesl Frank Zappa. A tento výrok i nejlépe vystihuje letošní zaměření již tradiční VR sekce. Bude se tančit, zpívat, hrát a bláznit – to vše ve virtuální realitě. Kam se poděla architektura, to nechme virtuálnímu koňovi.
Hudba a tanec se staly v době pandemie uvadajícími uměleckými disciplínami. Divadla i koncertní sály byly zavřené, zpívat se dokonce nesmělo, aby se virus ještě intenzivněji nešířil. Hudebníci a tanečníci se tedy přesouvali buď do venkovních prostor (když byla situace příznivější), ale mnohem častěji do digitálních komnat, u kterých doufali, že budou ústit k izolovaným divákům.
Mnoho umělců i diváků se tak přeneslo i přímo do VR prostředí. Kapely a tanečníci organizovali své akce zejména na platformě VR Chat, kde pomocí svých avatarů vytvářeli živé performance. Třeba elektronický pionýr a „velkolepec“ Jean-Michel Jarre uspořádal v lednu 2021 opulentní koncert v digitální katedrále Notre Dame s bombastickou show, kterou přímo ve VR prostředí nebo zprostředkovaně přes sociální sítě vidělo údajně až 75 milionů diváků. Na tanečním poli pak např. Bostonský balet nabídl hned několik svých představení převedených do VR.
Nicméně hudba a tanec dobývaly virtuální světy již poměrně dlouho předtím. Mnoho umělců se nadchlo pro to, že VR prostředí umožňuje zcela jedinečně zprostředkovat atypické hudební aranže. Ambisonický prostorový zvuk totiž umožňuje zcela nové možnosti vnímání hudby. Toho se chytlo např. české studio Beat Games, které vydalo dnes již legendární VR hudební hru Beat Saber (2018). Projekt posléze koupil Facebook (resp. Meta) a odborníci odhadují, že mladému triu za projekt zaplatili kolem 100 milionů dolarů.
Do experimentování s hudbou se pustili ale i další umělci – třeba režisér Igor Cortadellas vytvořil snímek Symfonie (2021), ve kterém diváci zažívají Beethovenovy skladby přímo zevnitř hudebních nástrojů. German Heller a Federico Carlini se zase ve svých oceňovaných Papírových ptácích (2021) vrhli na pohádkovou simulaci toho, jak může prožívat hudbu nevidomý člověk. Zcela specifickým odvětvím, které má ještě do budoucna větší potenciál k růstu, je zapojení hlasu a zpěvu samotného diváka – Robin Arnott např. vytvořil jeden z prvních hlasově-meditativních VR zážitků (Zvuk z nitra, 2020), v němž hlas diváka rozvibrovává digitální mandaly kolem něj a dovádí ho do stavu lehkého transu.
Stejně tak tanečníci začali objevovat, že VR může být jednak dlouho očekávaným nástrojem, na který jde věrohodně zaznamenat taneční choreografie, jednak novým svébytným médiem, ve kterém se tance mohou bez většího pocitu studu účastnit přímo diváci. S tím pracuje např. projekt Atomu (2020), v němž kolem jednoho stromu tančí až pět účastníků, kteří doprovázejí svými pohyby protagonistu příběhu. Projekt Ex Anima (2019) zase zapojuje do tance zvířata a vytváří simulaci, ve které se divák pomalu, ale jistě stává tančícím koněm. Jedinečnou pozici v programu letošní LFŠ má pak slovenská multimediální umělkyně Mária Júdová, která se ve své tvorbě zabývá již delší dobu snímáním tance ve VR. Její projekty Kykeon (2020) a Everywhen (2021) se tak řadí k jedněm z mála uměleckých VR projektů, které v našem regionu kdy vznikly.
Filmy zahrnuté v letošním programu:
ARK: Queer Skins
360° film
2020 / USA / 16 min. / rež. Illya Szilak, Cyril Tsiboulski
Mary-Helen je konzervativní katolička. Její syn Sebastian před časem zemřel na AIDS. Zanechal po sobě ale deník, pomocí kterého se matka snaží se svým synem spojit a pochopit jeho život. S otevřením deníku se přenášíme na pláž, na které zažíváme romantickou scénu Sebastiana s jeho partnerem. Vrcholem jejich spojení je imaginativní duhový tanec. Taneční queer film ARK je druhou částí trilogie Queer Skins.
Everywhen
360° film
2021 / Slovensko / 14 min. / rež. Mária Júdová
Mária Júdová se v jednom ze svých posledních projektů rozhodla adaptovat taneční performance Everywhen. Skládá se ze tří částí, ve kterých se tematizují skryté lidské prohnilosti a nenávist - milující matka, která zároveň volá po vraždě, milující pár, jenž propadl propagandě a perverzní ideologii, nebo děti, které zdraví fašistickými gesty, jako by to byla hra. Proč se historie stále opakuje?
Ex Anima
360° film
Francie / 13 min. / rež. Pierre Zandrowicz
Z prázdna se blíží první. Druhý. Třetí. Kopyta klapají, až se nakonec kolem nás objeví menší stádo koní. Někteří jsou klidní, jiní se vzpouzí. V dalším okamžiku se jejich pohyb mění v symbolický tanec života a smrti, války a smíru, ovládnutí a podrobení. V této "ódě na koňský dech" se v tepajícím tanečním rytmu stává koněm i sám divák.
Klap / Clap
Interaktivní film
2021 / Japonsko / 13 min. / rež. Keisuke Itoh
Jak by mohlo tleskání dodat někomu sebedůvěru? Obzvláště pokud probíhá místo na prknech jeviště na ulici. V tomto něžném interaktivním příběhu pomáhají diváci pomocí tleskání povzbudit malého chlapce v jeho cestě za tím stát se uznávaným tanečníkem. Projekt jako jeden z prvních kreativně využil novou metodu hand trackingu, kdy jsou k ovládání příběhu zapotřebí pouze ruce diváka, bez ovládačů.
Kykeon
Interaktivní film
2020 / Slovensko, VB, Německo / 23 min. / rež. Mária Júdová
Zvláštní tvorové nosící masky z lebek různých zvířat se setkávají v imaginativním intergalaktickém lese, aby uskutečnili rituál. Divák se ujímá role šamana a nechává do sebe vstoupit duchy věčnosti a obnovit ztracenou životní harmonii. Ve třech tanečních seancích se diváci spojují s virtuálními společníky i s částí vlastní duše, která byla dávno zapomenuta.
Medúza / Jellyfish
Interaktivní zážitek
2021 / Švýcarsko / 5 min. / rež. Mélodie Moussetová, Edo Fouilloux
Interaktivní VR minihra nás zavádí mezi vlny oceánu do kolonie medúz. Divák pomocí různých barev a výšky svého hlasu rozehrává podmořskou symfonii a tanec závojů jednotlivých medúz. Pomocí hlasu se mořští závojnatci nejenom pohybují z místa na místo, ale i mění tvar a barvu.
Papíroví ptáci / Paper Birds
Interaktivní film
2021 / Argentina / 30 min. / rež. German Heller, Federico Carlini
Krátkozraký chlapec s harmonikou na zádech, která je větší než on, se pouští na dobrodružnou cestu, aby zachránil svou sestru. Ta se propadla do stínů. A hlavní zbraní, kterou chlapec proti temnotě může použít, je hudba. Interaktivní příběh spojuje hru s hvězdnými mlhovinami, hudbou a expresionisticky pohádkovou vizualitou. Hlas jednomu z hlavních charakterů propůjčil americký herec Edward Norton.
Pírko / Feather
360° film
2019 / Japonsko / 12 min. / rež. Keisuke Itoh
Malá panenka má velký sen – stát se slavnou baletkou. Společně s ní procházíme jejím příběhem a prostředí temné půdy se postupně proměňuje v jeviště, které znamená svět. Někdy ale tanečnici dochází vůle, má pochybnosti o svém nadání a nedaří se jí. Pak ale přiletí z dáli tajuplné pírko, aby dodalo dívce odvahu…
Rebelové / Rebels
360° film
Argentina / 10 min. / rež. Federico Moreno Breser
Dystopie mají různou podobu. Většinou se v nich občané nesmějí projevovat jakkoliv proti vládnoucímu režimu. Zde mají ale navíc další speciální zákaz – nesmějí zpívat ani se jinak hudebně projevovat. Naštěstí je tu skupinka mladých zvířecích rebelů, kteří si z nařízení rozhodně těžkou hlavu nedělají. Film animovaný digitální štětcovou metodou svým námětem připomíná dva slavné Orwellovy romány – Farmu zvířat a 1984.
Symfonie / Symphony
360° film
2021 / Španělsko / 14 min. / rež. Igor Cortadellas
Beethoven, Mahler a Bernstein se potkávají v této imerzivní VR symfonii. Projekt kreativně pracuje s vizualizací hudby i se zažíváním prostoru, kterým se hudba rozléhá.
Diváci budou moci zažít části slavných skladeb zevnitř jednotlivých hudebních nástrojů i z pozice samotných hudebníků. Na natáčení se podílelo více než 150 umělců a filmových realizátorů.
Symfonie hluku / A Symphony of Noise
Interaktivní film
2019 / Německo, VB / 15 min. / rež. Michaela Pňačeková
Každý zvuk je zároveň tónem, z kterého může vzniknout hudební symfonie. Jedním z významných propagátorů „symfonií každodennosti“ je Matthew Herbert, který hraje třeba i na obaly od potravin. Tento VR projekt přibližuje jeho metodu a pomocí interaktivních miniher nechává diváka složit vlastní skladbu ze sķřípotů, šustotů, vrzů a úderů. Koncertní síní je zde ale obchod s potravinami.
Totální taneční divadlo / Das Totale Tanz Theater
360° film
2019 / Německo / 9 min. / rež. Maya Puigová
Jak vypadá spolupráce tanečníků a strojů? Těl a algoritmů? Ke 100. výročí od vzniku školy Bauhaus vznikl tento virtuální taneční projekt, který navazuje na práci Oskara Schlemmera a Waltera Gropiuse a koncept totálního divadla. S nasazením VR brýlí se divák ocitá proti tzv. Tanzmaschine. K jaké interakci nás dovede? A jak může stroj ovlivnit prostor kolem sebe?
Zvuk z nitra / Sound Self: A Technodelic
Interaktivní zážitek
2020 / USA / 30 min. / rež. Robin Arnott
Nádech a výdech. Jeden drobný hlásek a ještě jeden. Přes postupnou rozcvičku se v této interaktivní hlasové meditaci člověk propadá stále hlouběji do sebe. Stačí jen použít svůj hlas a rozvlnit barevné mandaly před očima a nechat vše ostatní za sebou. Imerzivní zážitek si po festivalovém uvedení našel cestu přímo do psychoterapeutické praxe.
Ondřej Moravec