Bruce Humberstone / USA 1945 / 98 min. / DCP
Světácký kabaretní umělec Buzzy Bellew se stane nejdřív svědkem a pak obětí gangsterského vyřizování účtů, a tak je na jeho neprůbojném dvojčeti Edwinovi, aby s pomocí Buzzyho ducha učinil spravedlnosti zadost. Ve svém druhém celovečerním snímku Danny Kaye prakticky nezmizí z plátna a je ho tam pořád víc než plno.
První roky své filmové kariéry strávil Danny Kaye u nezávislého producenta Samuela Goldwyna, který byl přesvědčen, že z něho dokáže udělat populární filmovou hvězdu, stejně jako se mu to předtím povedlo s broadwayským komikem Eddiem Cantorem. Příběh nesmělého Edwina, který je bláznivými okolnostmi donucen hrát roli svého protřelého dvojčete Buzzyho, prošel v několika scenáristických fázích mnoha rozličnými proměnami, což bylo u hollywoodských veseloher celkem obvyklé, a vystřídala se na něm řada autorů, z nichž většina zůstala v anonymitě. Výsledný tvar se sice leckdy vzpírá logickému vysvětlení, ale nelze mu upřít vtip a především spád.
Hlavním zdrojem většiny komických situací byl nebetyčný rozdíl mezi oběma sourozenci, který dal Kayeovi vděčnou příležitost naplno předvést své bavičské vlohy. A samozřejmě také zařadit do děje některé z jeho slavných divadelních výstupů (tady Bali Boogie a Oči čornyje). Dannyho partnerkami jsou Virginie Mayoová v prvním z jejich čtyř společných filmů a debutující stepařka Vera-Ellen, kterou Goldwyn objevil na broadwayském jevišti. Režisér Bruce Humberstone, vypůjčený od 20th Century Fox, byl tvůrcem úspěšných komerčních snímků, dobře chápal specifiku Kayeova herectví a věděl, jak ji využít ve filmu.
Vrcholem snímku je scéna, v níž se Danny Kaye jako pěvecká hvězda v dobovém kostýmu snaží během představení v Metropolitní opeře upoutat pozornost mužů zákona v lóži a sdělit jim důležité informace o zlosynech. Celou ji vymyslela Kayeova manželka Sylvia Fineová, jež nejlíp znala potenciál svého muže a byla duší všech komikových výstupů. Bez ní by Kaye nikdy nezískal takovou popularitu, ani na jevišti, ani ve filmu. Zázračný muž potvrdil divácký úspěch Kayeovy prvotiny Up in Arms (Vzhůru do boje, 1944) a dočkal se i vlídného kritického přijetí.
Michael Málek