Marek Najbrt / Česká republika 2024 / 95 min. / DCP
Jak se z punkové skupiny Tata Bojs stalo oblíbené bigbeatové trio a posléze alternativní hudební uskupení oceňované Zlatými anděly? Režisér Marek Najbrt se spoluscenáristou Robertem Geislerem a divadelníky z Vosto5 přináší hravý portrét této kapely, která baví nejen hudbou.
Postapokalyptickou pustinou, kde kdysi stávala pražská čtvrť Hanspaulka, prochází trio mužů oděných v ochranných oblecích. Nachází starou kytaru, zaprášená cédéčka i Cenu Anděl, ukrytou hluboko pod zemí. „Kdo byli ti Tata Bojs a oč jim šlo?“ ptají se vědci z daleké budoucnosti a zkoumají materiály spojené s oblíbenou českou kapelou. Naštěstí mají k dispozici generátor vzpomínek schopný zpřítomnit hologramy „Tatáčů“…
Legendární skupina Tata Bojs loni oslavila 35 let své existence. Od června roku 1988, kdy pořádala svůj první koncert v prostorách hanspaulské tělocvičny, až podnes několikrát obměnila své složení, vystřídala vícero manažerů i stálých hostů. Dva kluci, kteří stáli u jejího založení, ji však reprezentují dodnes. Kdo jsou Milan Cais a Mardoša alias Marek Huňát? A jak se z punkové skupiny, která zpívala o (ne)řádu školní jídelny, stalo oblíbené bigbeatové trio a posléze oceňované alternativní hudební uskupení?
Odpoví nám ti, kdo byli v centru dění. Kromě Milana a Mardoše se o své vzpomínky a zkušenosti podělí bývalí i současní členové kapely (Marek Padevět, Maťo Mišík, Dušan Neuwerth, Vladimír Bár, Matěj Belko…), „neustálý host“ Klára Nemravová, ale také hudební manažeři (Ondřej Šturma, Michal Máka), hudební vydavatelé (Oldřich Šíma, Iva Milerová) nebo Jakub Kohák, který pro Tata Bojs zrežíroval kultovní videoklipy Attention Aux Hommes! a Virtuální duet.
Tata Bojs nikdy nebyla skupina, na niž by se chodilo jen kvůli hudbě. Své fanoušky baví také tanečními kreacemi a nevšední scénografií, za níž stojí Milan Cais, který je kromě talentovaného muzikanta také vystudovaný výtvarník. Režisér filmu Marek Najbrt se proto spojil s herci z pražského divadla Vosto5 a výstřední image kapely sladil s kolážovitou formou svého dokumentu.
Jan Bergl