LFŠ 2021 / Jan Holoubek / Poland 2020 / 116 min. / 15 let / DCP
Neuvěřitelný příběh natočený podle příběhu skutečného justičního omylu. Tomasz Komenda byl za znásilnění a brutální vraždu mladé dívky odsouzen k 25 letům vězení. Jeho nevina byla prokázána až po dlouhých 18 letech žaláře. Snímek byl vedle prvotřídních hereckých výkonů oceněn rovněž za režii debutujícího Jana Holoubka.
Ačkoli je snímek 25 let neviny považován za režijní debut Jana Holoubka, syna herecké legendy Gustawa Holoubka, tento kameraman již má za sebou režijní zkušenosti se seriálovou tvorbou. Do povědomí diváků se zapsal zejména díky svému krimi seriálu Rojst (Bažina 97, 2018), v něž se vrací k temné a zapomenuté historii a který je k vidění na Netflixu a dočkal se pokračování.
Ve svém prvním celovečerním hraném filmu zpracoval Holoubek skutečný příběh Tomasze Komendy, jenž byl neprávem odsouzen k 25 letům tvrdého žaláře. Jeho nevina byla prokázána až po 18 letech, kdy se na svobodu dostal díky neúprosné práci několika vyšetřovatelů, kteří po letech objevili v případu nesrovnalosti a nechali jej znovu otevřít, i přesto, že museli prokázat chyby svých kolegů. Holoubek dokázal tento dechberoucí příběh justičního omylu, zaznamenaného i českými médii, představit s napětím, i když divák dopředu zná jeho rozuzlení. Příběh totiž rozdělil do tří dějových linií. V první sledujeme Komendův neutěšený a brutální vězeňský život, ve druhé svízelnou investigativní práci vyšetřovatelů, kterým svědomí nedovolí nechat zjevné nesrovnalosti v případu plavat. Třetí rovinu pak tvoří portrét matky, jež se nechce s osudem svého syna smířit a hledá vnitřní sílu, jak se s neobvyklou situací vyrovnat. Napětí, jež se tvůrcům daří udržet hlavně díky vyšetřovací linii, ale nepramení z touhy dozvědět se, jak Komendův příběh dopadne, nýbrž z toho, jak se vyvíjí, čemuž odpovídá pečlivě promyšlený syžet. Boj o přežití a důstojnost hlavního hrdiny pak sleduje režisér z intimní vzdálenosti, nejen ve vězení ale i v domácím prostředí. Snímek 25 let neviny se v Polsku dočkal vřelého přijetí, a to jak u diváků, tak odborné kritiky. Ta docenila zejména výtečné herecké výkony (oceněn byl představitel hlavní role Piotr Trojan i herečka Agata Kuleszaová za roli matky), ale i Holoubkovu režijní práci.
Petr Vlček