LFŠ 2023 / Enzo G. Castellari / Italy, USA 1983 / 91 min. / 15 let / HD file
Nukleární holokaust, globální genocida a explozivní šípy. Italský postapokalyptický akčňák, těžící z dobové oblíbenosti Šíleného Maxe a homofobie, se nebojí ohánět vzletnými myšlenkami i kreativní likvidací sotva přežívajících nebožáků.
Jak se dozvídáme z úvodního titulku, v roce 2019 skončil nukleární holokaust. Život v dystopické anarchii však skýtá jen samá rizika, jak zkraje vyprávění zjistí skupinka přeživších, marně se snažící navázat kontakt s dalšími lidmi. Nedostatečně ozbrojení civilisté padnou za oběť zlovolným členům sekty s názvem Templáři, kteří už ztratili naději v obnovení civilizace, a jejich pochybně motivovaným cílem je vymýcení lidského pokolení z povrchu zemského.
Postrachem Templářů jsou dva solitéři, kteří vlivem okolností musejí spojit síly. Odvážný, někdy však lehkovážný Scorpion se nejednou spolehne na pomoc vymóděného lučištníka Nadira ozbrojeného vybuchujícími šípy, jehož ztvárnil Fred Williamson, bývalý hráč amerického fotbalu a nepřehlédnutelná postava několika blaxploitačních filmů ze 70. let.
Pod snímkem překypujícím bizarními úmrtími a roztomile naivními praktickými efekty je podepsána ikona italské žánrové tvorby Enzo G. Castellari. Autor řady spaghetti westernů, komedií a kriminálek se v tomto případě svezl na tehdejší vlně popularity druhého Šíleného Maxe (Mad Max 2, 1981). Plodný filmař navíc během pouhých pár měsíců připravil a natočil i další dva snímky 1990: Bojovníci z Bronxu (1990: I guerrieri del Bronx, 1982) a Fuga dal Bronx (Útěk z Bronxu, 1983).
Krátké natáčení a nízký rozpočet se na výsledku samozřejmě podepsaly, dílo však trefně vystihuje tehdejší trend kvapně vznikajících vykrádaček komerčně úspěšných titulů. Castellariho postapokalyptické vizi natáčené kousek za Římem však nechybí zjevné nadšení všech zúčastněných i sympaticky nihilistický záporák s neskromnou přezdívkou One. Podle něj totiž za atomové kataklyzma mohou knihy a největším zločinem je být naživu. Jeho velmi rozmanité interakce se Scorpionem nejednoho diváka překvapí, pobaví i zaskočí. Nakonec nezbývá než přitakat jeho vyhrocenému tvrzení, že „svět je mrtvý, sám sebe znásilnil“.
Mojmír Sedláček