90 min. / HD file
Jaká byla témata a žánry, jež využívali studenti režie ve svých cvičeních či absolventských filmech na FAMU? Kdy začalo postupné sjednocování cvičení napříč ročníky? Dokážou jednotlivá cvičení fungovat jako samostatné krátké filmy, a to i s odstupem času? Na tyto a další otázky se pokusí odpovědět osvědčený formát kinolektorátu.
S nástupem normalizace se změnila také koncepce výuky na FAMU. Pravidelná ročníková cvičení se začala zadávat dle přesného scénáře, s daným prostředím, a to vše napříč studijními ročníky. Vznikly tak „normované“ snímky, které se často podobaly jako vejce vejci. V rámci kinolektorátu bude mít divák možnost se seznámit kupříkladu s playbackovým cvičením 2. ročníku režie „Do ráje se zvoní dvakrát“ ad. Tato cvičení i přes svou nepřílišnou originalitu oplývají jednou zásadní kvalitou – skvělým hereckým obsazením.
Kinolektorát bude ovšem sloužit také k představení dalších snímků z dané doby, které se snažily vymanit ze spárů normovanosti a přinést ukázku režijního umu svých tvůrců a tvůrkyň. Představíme si film Postižení (1974) režisérky Ľuby Velecké, v hlavní roli s Miroslavem Macháčkem, kde se postarší holič nechce smířit s tím, že za jeho výlohou začíná zuřit válka.
U válečné tematiky – která byla častým námětem cvičení na FAMU – zůstaneme také v dalších filmech. Září 38 (1978) režiséra Jana Kubišty se zaměřuje na ordnery v českém pohraničí v době, kdy Sudety již byly odtrženy od Československa. Snímkem Samoty (1978) věnuje režisér Radovan Urban svou pozornost slovenským mužům schovávajícím se spolu s obyvateli ukrajinské Oděsy v labyrintu podzemních chodeb před německými okupanty.
Druhým významným žánrem, který studenti FAMU ve svých cvičeních hojně využívali, bylo sci-fi, jehož popularita po úspěchu filmu Ikarie XB-1 (1963) strmě rostla. Kromě několika ukázek z méně povedených, ale námětově nápaditých filmů se zaměříme převážně na film Vítr (1973) režiséra Vladimíra Blažka. Ten ve svém ateliérovém cvičení efektně buduje tísnivou atmosféru vyvolanou smrtelnými účinky větru podle předlohy Raye Bradburyho – jednoduchý předobraz filmu Stalo se (The Happening, 2008) režiséra M. Nighta Shyamalana.
Jan Jendřejek