ČSSR / 108 min. / HD file
Tzv. normalizace nekompromisně vtrhla také na FAMU. Filmová cvičení vznikala podle jasných šablon a pomalu upadala do podprůměru. Ale i v tomto období se našli tvůrci, kteří se „normálu“ vymykali. Pětice následujících filmů byla ve své době zajímavá nejen svými tématy, hereckým obsazením, ale také relativním úspěchem v zahraničí.
Zvyk
Drama mladé rodiny, která žije v pronajatém malém pokoji a která své problémy musí řešit v jediné další místnosti k užívání – v koupelně. I tu ovšem sdílí s paní domácí. Ztratili životní ambice, ale přestože svým bytím jen proplouvají, občas si přece jen dokážou říci, že se stále mají rádi.
Peripetie
Příběh soužití Markéty a její staré babičky v jednom bytě. Babička nemá ráda hluk, moderní hudbu a zakazuje Markétě návštěvy – obzvláště jejího přítele Mirka. Markétinu situaci jde řešit jen těžko, protože pro mladé je nedostatek bytů. Režisérka Zuzana Zemanová (později Hojdová) je dcerou Bořivoje Zemana a s nadsázkou by se její film dal označit za moderní verzi jeho filmu Nevíte o bytě? (1947). V jejím snímku ovšem exceluje nestárnoucí Jiřina Šejbalová, pro kterou to byla poslední herecká role.
Horečka všedního dne
Roman Skamene ještě před svou ikonickou rolí ve snímku Bony a klid (1987) Víta Olmera účinkoval ve studentském filmu Miloše Zábranského. Předobrazem veksláka Bíny je mladý Richard, který pracuje v závodě, po večerech na diskotékách usiluje o mladé ženy, které o něj však nemají valný zájem. Svůj sexuální apetit se tedy snaží naplnit s manželkou svého spolupracovníka. Snímek svým stylem nastartoval trend v československé kinematografii 80. let (jako Vítr v kapse, Kamarád do deště, Discopříběh apod.). Miloš Zábranský byl s filmem v roce 1982 dokonce nominován na studentského Oscara.
Králíci s moudrýma očima
Karel Smyczek, Vladimír Merta a tentokrát režisér Miroslav Balajka si pro svůj absolventský film vybrali jednu z povídek ze sbírky Smrt krásných srnců Oty Pavla. Tentokrát sledujeme Lea Poppera (Lubomír Kostelka), jak se opět snaží najít způsob rychlého zbohatnutí, aby mohl rodině nakoupit spousty jídla a mít se tak, jak se měli před válkou. Rozhodne se chovat šampaňské králíky a jet s nimi na výstavu. V jeho bláznivých nápadech ho po celou dobu podporuje jeho žena Hermína. Ovšem jen do určité doby.
Vindobóna
Režisér Jaroslav Hanuš, později známý především díky televizním seriálům Život na zámku, Náměstíčko aj., si pro svůj absolventský snímek napsal příběh z nádražáckého prostředí. Mladý Mirek (Oldřich Kaiser) po maturitě nastupuje na dráhu, je ovšem poněkud vytočen, když je přidělen k posunovačům. Očekával lepší zařazení, prptože on má přece maturitu, a svými spolupracovníky pohrdá, což jim dává najevo. Vše se změní až v den, kdy hrozí srážka vlaku s drezínou. Hanuš ve snímku konstruuje souboj dravého zneuznaného mládí se zaběhlým a „pohodlným“ stářím. Snaží se naznačit boj proti dlouhodobým pořádkům.
Jan Jendřejek
Zvyk / Bad Habit
Československo, 1978, 16 min.
režie / director: Petr Šícha
Peripetie / Peripetia
Československo, 1980, 16 min.
režie / director: Zuzana Zemanová
Horečka všedního dne / The Fever of a Weekday
Československo, 1981, 23 min.
režie / director: Miloš Zábranský
Králíci s moudrýma očima / Rabbits with Wise Eyes
Československo, 1982, 20 min.
režie / director: Miroslav Balajka
Vindobóna / Vindobona
Československo, 1980, 33 min.
režie / director: Jaroslav Hanuš