Paweł Maślona / Polsko 2023 / 119 min. / 15 let / DCP
Snímek Kos vypráví příběh generála Kościuszka po jeho návratu do Polska, kde hodlá rozpoutat protiruské povstání, ale rozhodně nečekejte klasický výpravný historický velkofilm. Režisér Paweł Maślona přistupuje k tématu subverzivně a nezapře své mnohé filmové inspirace, zejména filmy Quentina Tarantina.
Režisér Paweł Maślona získával své filmařské zkušenosti postupně. Začínal jako asistent režie u filmů Marcina Wrony, k jehož filmu Démon (Demon, 2015) napsal rovněž scénář. Jeho celovečerním hraným debutem byla tragikomedie Panický záchvat (Atak paniki, 2017), nicméně první festivalové úspěchy mu zajistil už jeho diplomový snímek Magma (2013). Ačkoli nemůžeme tvrdit, že si Maślona svými snímky buduje jednotný autorský styl, vnáší do polské kinematografie jinou novou kvalitu: tragikomičnost opřenou o filmařskou a vypravěčskou zručnost. Právě ve spojitosti s historickým žánrem působí tento přístup novátorsky.
Ačkoli má být bezpochyby hlavním hrdinou filmu Kos generál Kościuszko (alias Kos), jenž se vrací z USA zpět do Polska, aby roznítil nové protiruské povstání a docílil jeho sjednocení, je stejná pozornost ve filmu věnovaná i šlechtickému bastardovi Ignaci, kterému slíbil jeho otec v závěti svobodu. Již takové východisko, vyplývající ze scénáře debutujícího novináře Michała A. Zielińského, odlišuje Kose od jiných polských historických filmů. I když se tvůrci inspirovali některými skutečnými událostmi ze života generála Kościuszka, nešlo jim o vytvoření oslavného životopisného filmu. Ústředním tématem zde není sám Kos, nýbrž boj za svobodu, ať tu národní, či osobní, jakož i dobový portrét Polska konce 18. století, jenž zároveň odkrývá nelichotivou roli polské šlechty.
Tím nejzásadnějším způsobem, jakým se Kos odlišuje od jiných polských historických snímků, je jeho efektivní intertextuální hra. Zkušenému divákovi neunikne, že se tvůrci inspirovali mnoha jinými filmy, zejména westerny Sama Peckinpaha či pseudohistorickými filmy Quentina Tarantina. Díky tomu zobrazují Kościuszka nikoliv jako historickou postavu, ale spíš jako popkulturního hrdinu. Přidanou hodnotou, a nutno dodat spíš náhodnou, je pak aktuální vyznění snímku revidující polsko-ruské vztahy. Autorům Kose se rovněž díky mistrným hereckým výkonům podařilo vyhnout stereotypům a historickému kýči, čímž žádoucím způsobem provětrali zatuchající mauzoleum polského historického filmu.
Petr Vlček
Distributorem filmu v ČR je Film Europe.