20,000 Days on Earth / Iain Forsyth, Jane Pollardová / Velká Británie 2014 / 97 min. / DCP
Zpěváka, spisovatele, scenáristu, skladatele a příležitostného herce Nicka Cavea obklopuje démonická a temná svatozář. Stylizovaná dokufikce Iaina Forsytha a Jane Pollardové jí jen přidává na intenzitě. Sám Nick Cave pak s ironickým úšklebkem upevňuje svůj post výjimečné umělecké ikony.
Snímek disponující vybroušeným vizuálním stylem a efektními střihovými sekvencemi se tak trochu vysmívá klasickým dokumentárním portrétům. Na začátku se Nick Cave probudí do 20 000. dne svého života. Film má pak dokumentovat těchto „obyčejných“ čtyřiadvacet hodin, nabízí ovšem pochopitelně daleko víc.
Autoři použili klasické situace, do nichž se objekty životopisných dokumentů dostávají, a pomocí jemné perzifláže i nadsázky ukazují na niterné, jindy teatrální kousky umělcovy duše. Snímek tak není portrétem Nicholase Edwarda Cavea, ale protagonistovy ikony, tvorby a jeho životní filozofie.
Cave sám na sebe (figuruje i jako spoluautor scénáře) ušil sezení u psychologa, návštěvu u kolegy z kapely Warrena Ellise, rozhovory s vlastními představami a ukáže nám i proces nahrávání ve studiu (alba Push the Sky Away). Nejefektnější i nejefektivnější je jeho návštěva fiktivního archivu, kde se probírá svými starými deníky a fotografiemi a pomocí vzpomínek odhaluje svou minulost, jež z něj učinila toho, kým dnes je. Cave prochází sedmadevadesáti minutami jako klasický (anti)hrdina, což umocňuje především jeho marloweovský voiceover a pečlivě komponované záběry jako vystřižené ze žánrových podívaných.
Caveova schopnost sebereflexe nedovoluje snímku sklouznout k nabubřelé apoteóze, nýbrž pomocí stylizace odpovídající jeho tvorbě odhaluje, co všechno ho formuje jako umělce. Nechybí samozřejmě ani porce jeho hudby – intimnější chvíle u piana a závěrečný kousek záznamu z koncertu.
Není třeba vědět, kdy přesně začal Nick Cave hrát se svou kapelou The Bad Seeds, kdo jsou její členové a kolik vydali společných alb. Film je plný Caveovy neodolatelné osobnosti, zpravuje nás o tom, co stojí za jeho více než třicetiletým dílem, pravděpodobně lépe než by dokázal běžně koncipovaný dokument. Pro ty diváky, kteří Cavea znají jen díky hitu, který nazpíval s Kylie Minogue, může tento dokument znamenat iniciační moment, po němž bude následovat chvilkový nebo celoživotní vztah k jedinečné personě západní kultury a civilizace.
Kristýna Pleskotová